Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så går NOA efter köpet av Nansen

Publicerad: 6 September 2016, 11:45

Thomas Høgebøl är vd för NOA.

Foto: Pressbild

The North Alliance omsatte drygt en halv miljard under det första halvåret. Köpet av Nansen bidrar starkt till intäktsökningen.


Ämnen i artikeln:

Thomas HøgebølNoaThe North AllianceÅkestam HolstGreat WorksNansen

I december 2015 berättade det nordiska byrånätverket NOA att de köper den digitala byrån Nansen med kontor i bland annat Stockholm och Chicago. I våras gick de ut med målsättningen att nå en miljard i omsättningen under helåret 2016 – och nu ser de ut att vara på god väg.

Under årets första sex månader hade nätverkets byråer en samlad omsättning på 523 miljoner norska kronor (cirka 540 Mkr. Byråintäkten landade på 379 NOK (391 Mkr) och EBITDA- resultatet uppgår till 34,5 NOK (35,6 Mkr).

NOA:s organiska tillväxt under det första halvåret landar på 24 procent i omsättning och 15,8 procent räknat på byråintäkt. Räknar man däremot med Nansen ligger tillväxten närmare 50 procent jämfört med 2015. Byrån stod nämligen för 76 miljoner norska kronor av NOA:s omsättning och 73,4 miljoner av byråintäkten. De bidrog även med 11,6 miljoner kronor till resultatet.

"Vi förväntar oss att den positiva utvecklingen fortsätter. Fokus ligger nu på att utnyttja NOA:s nordiska digitala kapacitet så effektivt som möjligt och vara redo för fortsatt tillväxt i regionen" skriver ledningen i förordet till halvårsrapporten.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.