Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så gick det för Instagrams första annonser i Sverige

Publicerad: 1 Oktober 2015, 12:32

Starten gick bra, enligt Ingager.

Foto: Instagram.

Instagrams annonsformat kickade i gång i Sverige under onsdagskvällen, vilket enligt Facebook-byrån Ingager gick bra. – Men kanalen är fortfarande i sin linda – där Facebook var för fem år sedan, säger Jimmy Jakobsson, vd på Ingager.


Ämnen i artikeln:

IngagerInstagramFacebook

Ingager arbetar med att få företag att nå sina målsättningar på Facebook, och enligt Jimmy Jakobsson är merparten av deras nuvarande kunder intresserade av att annonsera på Instagram. Däremot vill han inte nämna vilka av kunderna som hittills har tagit chansen att synas i kanalen.

Startskottet gick klockan 18 under onsdagskvällen, och Ingager har med hjälp av Facebook mätt vad de första annonserna har genererat i Sverige under de sex första timmarna.

– Ungefär 6-7 procent av de som ser annonserna interagerar med den på något sätt: alltså gillar, delar eller kommenterar, säger Jimmy Jakobsson.

Klickkostnaden är halva priset jämfört med motsvarande kampanjer på Facebook – två i stället för fyra kronor. CPM-kostnaden ligger på strax över 30 kronor och enligt Ingager ligger konverteringsgraden – alltså den andel som genomfört köp – på två procent. Motsvarande siffra för Ingagers kunder på Facebook ligger på åtta procent.

– Men det är en bra start. Man kan säga att det ser positivt ut rent allmänt för starten av kanalen. Med tiden kommer Instagram att kunna leverera betydligt bättre resultat för våra användare än inledningsvis, säger Jimmy Jakobsson och fortsätter:

– Alltid när sociala medier öppnar upp för annonsering finns det en risk att folk blir kritiska och inte vill ha annonsörer i sitt flöde. Men varje negativ kommentar motsvarar 150 likes.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

IngagerInstagramFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.