Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så gick det för Sushi Yamas kampanj som skulle få fler gravida kvinnor att äta lax

Publicerad: 24 januari 2018, 13:40

Sushikedjan Sushi Yama och Norges Sjömatsråd ville få fler gravida kvinnor att äta rå lax. Tre månader senare har andelen svenskar som anser att den är farlig för just gravida kvinnor minskat från 13 till 4 procent.


Ämnen i artikeln:

BrindforsReklam

Enligt en undersökning från Kantar/TNS på uppdrag från Norges Sjömatsråd förknippar sju av tio svenskar rå lax med hälsorisker för gravida, detta trots att Livsmedelsverket menar att rå odlax lax är helt säker för dem.

För att få svenskar att ändra den uppfattningen satte sushikedjan Sushi Yama tillsammans med Norges Sjömatsråd i höstas igång en kampanj. Sushi Yama införde bland annat rå lax i sin "mammasushi" på sina 30 restauranger. Parallellt pågick kampanjen med annonsering i Bonnier-tidningarna Mama, Amelia, hos tidningarnas influencers, via SEO och filmer i sociala medier.

Nu har bolagen genomfört ytterligare en Kantar/TNS-undersökning som visar att andelen svenskar som anser att rå lax är farlig för gravida kvinnor minskat från 13 till 4 procent. Andelen som anser att gravida bör undvika rå lax har minskat från 57 till 39 procent.

Idé, produktion och pr-strategi för kampanjen stod Brindfors för.

– Siffrorna visar att vi är på god väg mot att krossa en gammal gravidmyt som har skapat oro bland många kvinnor helt i onödan. Vi känner oss otroligt glada och stolta över resultatet, även om det är en bra bit kvar tills vi kan känna oss helt nöjda. Nu är det viktigt att vi fortsätter att sprida budskapet att färsk odlad lax är säker och hälsosam mat för alla, även gravida, säger Line Kjelstrup, Sverigechef för Norges sjömatråd.

Reklam/PR/produktion: Brindfors
Medieköp/SEO: Mindshare
Filmproduktion: The Apartment
Mediapartner: Bonnier

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

BrindforsReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.