tisdag26 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så gick det för Sverige i Cannes Lions

Publicerad: 21 juni 2019, 16:18

Årets Cannes Lions är avslutad.

Ämnen i artikeln:

Cannes LionsCannes Lions 2019Reklam

Yasmine Winberg

yasmine.winberg@resume.se


Fem svenska byråer kan skatta sig lyckliga när Cannes Lions 2019 läggs till handlingarna. Totalt blir det 15 lejon, vilket är bättre än bottenåret i fjol.

Forsman & Bodenfors är den mest belönade byrån med sitt Grand Prix och två guld för Volvo Cars-kampanjen "The E.V.A Initiative". Därefter följer RBK som prisats för klimatkortet DO Black, också med ett Grand Prix.

Totalt sett gick det sämre i Cannes i år än brukligt, undantaget floppåret i fjol, då Sverige fick nöja sig med 12 lejon. Noterbart i årets Cannes Lions är att antalet kampanjer som prisats för svensk del är få, på fem byråer handlar det om sex kampanjer.

Noterbart är också att Åkestam Holst, som de senaste åren presterat bäst av de svenska byråerna på nationell mark, inte fick en enda nominering, trots 30 inskickade bidrag fördelat på åtta kampanjer.

Ytterligare en sak värd att nämna är att sedan tävlingen gjorde om sina regler i fjol och samtidigt drog ner på antalet kategorier och tävlingsdagar har Sverige också skickat in färre bidrag. I år blev det 439 bidrag totalt, jämfört med exempelvis 2017 då vi låg på över 600 inskick.

Byråtoppen Cannes Lions 2019:
Forsman & Bodenfors: 1 Grand Prix, 2 guld, 1 silver
RBK: 1 Grand Prix, 1 silver, 4 brons
Ingo: 2 silver, 2 brons
Edelman Deportivo: 1 brons
Nord DDB: 1 brons

Slutresultat tidigare år:
2019: 2 Grand prix, 2 guld, 4 silver, 7 brons
2018: 3 guld, 3 silver, 6 brons
2017: 2 Grand prix, 2 guld, 1 silver, 13 brons
2016: 2 Grand prix, 1 titan. 9 guld, 15 silver 1 glas, 25 brons
2015: 1 Grand prix, 2 guld, 5 silver, 16 brons
2014: 2 Grand Prix, 9 guld, 10 silver, 12 brons

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev