Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så gick Dylan-kampanjen

Publicerad: 2 februari 2015, 14:10

Fredrik Wikingsson i "Experiment Ensam"

Kampanjen "Experiment Ensam" där Fredrik Wikingsson fick uppleva en Bob Dylan-konsert utan någon annan i publiken fick globalt genomslag. Totalt uppmärksammades projektet i 500 medier i närmare 100 länder.


Ämnen i artikeln:

Doe Blomberg GottbergPaf

Experiment Ensam var kampanjen där kända profiler fick testa på att göra aktiviteter, som normalt sett görs i grupp, på egen hand. Marko "Markoolio" Lehtosalo gick till exempel på stand-up och körde en utekväll ensam, medan finalen innehöll ett inslag där Fredrik Wikingsson fick uppleva en Bob Dylan-konsert utan några andra människor i publiken.

Bakom "Experiment ensam" står spelbolaget Paf och byrån Doe Blomberg Gottberg. Syftet med projektet var att testa vad som händer när människor upplever saker på egen hand som i vanliga fall görs tillsammans med andra.

Och genomslaget visade sig bli stort. De första avsnitten som var mellan 12 och 14 minuter långa, sågs av mellan 250 000 och 500 000 tittare per avsnitt på Youtube och via andra onlinekanaler, enligt deras egna sammanställning.   Nyheten inför och om Bob Dylans ensamspelning spreds snabbt över världen och inom loppet av ett par dagar hade nyheten uppnått en medieräckvidd på över 1,6 miljarder, enligt Paf och Doe Blomberg Gottberg.

Över 90 länder och mer än 500 medier över hela världen rapporterade om kampanjen.  
– Mottagandet av Experiment Ensam har varit överväldigande. Medier från hela världen hörde i december av sig och ville skriva om experimentet och ensamkonserten. Vi på Paf är så klart jättenöjda med det fantastiska genomslaget, säger Johan Landgren, Sverigechef för Paf, i en kommentar.  

Fredrik Blomberg som är creative director på byrån är extra nöjd över att så många har diskuterat själva experimentet, utöver det faktum att kända människor har synts i filmerna:  
– Att till exempel The Telegraph, både publicerar våra avsnitt och samtidigt tar det ett steg vidare genom att göra egna ensam-recensioner av olika situationer som man normalt gör tillsammans blir man väldigt glad av. Att TV4 driver frågan vidare och väljer att lista saker som människor absolut inte kan tänka sig att göra utan sällskap, skapar såklart nya uppslag och idéer för framtiden.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Doe Blomberg GottbergPaf

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.