Reklam
Så gick Tillsammans första år
Publicerad: 21 mars 2016, 11:36
Kristian Mirsch, Johan Falk och Fredrik Svensson driver Tillsammans Sthlm.
Foto: Pressbild.
En omsättning på drygt 32 miljoner kronor och ett resultat på 11 miljoner. Tillsammans Sthlm hade ett starkt första år.
FT
Fredrik Thambert
För drygt ett år sedan drog Tillsammans Sthlm igång som en systerbyrå till Folket Sthlm. Ägare är Fredrik Svensson, Johan Falk och Kristian Mirsch. Nu berättar de om byråns första bokslut som visar sig vara en stor framgång. Enligt ett pressmeddelande uppgick omsättningen till drygt 32 miljoner kronor och vinsten efter finansiella poster landade på hela 11,2 miljoner kronor. Det ger en vinstmarginal på omkring 35 procent.
I år siktar byrån på fortsatt tillväxt – om än i något lugnare takt.
– Om vi kan öka omsättningen med ungefär 25 procent under 2016 är vi nöjda. Marginalen kommer, och ska, definitivt gå ner en bit. Att vi var så lönsamma under 2015 är i stora delar en konsekvens av att intäkterna växte snabbare än kostnaderna i vår uppstartsfas. I takt med att vi hann anställa och utvidga våra lokaler under sommaren och hösten normaliserades lönsamheten, säger Kristian Mirsch, grundare och managing partner på Tillsammans Sthlm, i en kommentar.
Tillsammans Sthlm har positionerat sig som "leadbyrån för en ny tid". Med det avser de en kombination av styrkorna hos en reklambyrå och styrkorna hos en digitalbyrå.
– Det har varit ett otroligt fartfyllt och roligt år och vi har lyckats knyta till oss och utveckla riktigt stora uppdrag. Tolv nya kunder och huvuddelen av våra projekt är av nordisk, europeisk eller global karaktär. Det finns ett stort intresse där ute att hitta en ny typ av huvudbyrå, säger Johan Falk, grundare och partner.
Sedan starten har byrån anställt 14 personer och jobbar med kunder som Apollo, Miller, Unibet, Rebtel och Eton. Med de sistnämnda belönades de i fjol med en 100-Wattare.
– Vi har också förflyttat varumärken som tidigare varit beroende av traditionella kanaler att agera starkare digitalt. Flera av våra uppdragsgivare har under året varit de mest engagerande svenska varumärkena i social media, enligt mätningar som till exempel Social Baker, hävdar Fredrik Svensson, partner och medgrundare.