Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Så gjorde byrån Läkerol till en aktör i integrationsfrågan

Publicerad: 11 Oktober 2016, 12:29

Appen ”Let’s Talk” har fått ett större genomslag än väntat för Resumé berättar King om arbetet bakom kulisserna.


Ämnen i artikeln:

KingAppNorth KingdomReklamkampanjKristoffer AppelquistLäkerol

Det har gått fyra veckor sedan appen "Let's Talk" lanserades för Läkerol. Ett initiativ för att föra samman personer som kan bra svenska med de som behöver öva lite mer på språket. Användarna kommer igång genom att ladda hem gratisappen, registrera sig och fylla i sina intressen. De matchas sedan ihop med andra användare som de kan språkträna med. Gratisappen har hittills 25 000 nedladdningar och växer med 1000 användare per dag.

Bakom kampanjen ligger reklambyrån King. Deras uppdrag var att revitalisera Läkerols varumärkeslöfte "Makes people talk". Ganska tidigt kom arbetsgruppen fram till att samtalet var långt mycket mer spännande än skämt kring harklingar och hostljud som varumärkets reklam präglats av de senaste åren. Den första idén som kom upp var att haka på den största frågan i vår generation: integrationen. Arbetet med appen tog fart i februari då byrån träffade fokusgrupper av nyanlända och aktörer såsom Språkvän som jobbar med en liknande problematik.

– Det här är ett helt nytt sätt att jobba för oss. Projektet och utvecklandet av appen har tagit mycket tid och kostat mycket pengar. Eftersom vi inte har jobbat på det här sättet tidigare så har vi hela tiden fått pröva oss fram, varit följsamma och pragmatiska. I efterhand har det gått klart mycket bättre än vad vi hade hoppats på, säger Daniel Hallberg art director på King.

"Let's Talk" är en varumärkesbyggande snarare än en säljdrivande aktivitet. Genom kampanjen har aktörer som Migrationsverket och SFI hört av sig till Cloetta med förfrågningar om samarbeten.

Kristoffer Appelquist har sedan länge engagerat sig i integrationsfrågan och har bland annat en inneboende från Syrien. Vid lanseringen av "Let's talk" blev komikern ambassadör för appen genom att medverka i en instruktionsfilm och sprida det i sina kanaler. I efterhand ser kreatörerna på King valet av ambassadör som en nyckelfaktor bakom framgången.

– Han är en personlig avsändare med ett genuint engagemang i integrationsfrågan. Det gav oss en trovärdighet. Han var helt avgörande för att appen skulle lyfta i början. En annan viktig pusselbit var Timbuktu och Ramy Essam i förra veckan, att vi överhuvudtaget valt att jobba med influencers tror jag har varit rätt strategi här, säger byråns copywriter Pontus Ekström.

Som övriga kanaler för att sprida kampanjen ingår utomhustavlor på sju olika språk, digitalt, radio, print, informationsblad vid flyktingboenden och poddar där appen köpt plats i "Alex & Sigges podcast", Gry och Anders med gäster och Olof Lundhs podcast. Traditionell tv har man däremot valt bort helt. Appen togs fram i samarbete med North Kingdom. King har stått för idé och design av appen medan den digitala byrån stått för produktion och kodning.

– Även om vi investerat tid och pengar i det här projektet fanns det ju så klart en risk att det skulle falla platt. Att folk inte skulle förstå appen eller att endast politiskt medvetna medelklassmänniskor på Södermalm skulle ladda ner appen. I dag har vi i stort sett en jämn fördelning mellan de som kan svenska och de som behöver lära sig. Det beror delvis på att vi valt en bra mix av ambassadörer som dessutom förstår vad den här appen handlar om. "Let's Talk" är idé som också passar bra i podcastmiljön, säger projektledaren Peter Grönlund och fortsätter:

– Det här projektets framgång bygger på total dedikation i alla led från oss, North Kingdom, Läkerol till alla influencers. Alla har varit otroligt ambitiösa. Daniel Hallberg: – Vi har aldrig gjort ett så grundligt arbete med någon kampanj innan när det kommer till research, fokusgrupper, användare som fått testa appen för att se vad som var viktigt att tänka på. Även om det var en lång process, var själva produktionen av appen ganska kort.

Vad blir nästa steg med Let's Talk?
– Vi kommer fortsätta att arbeta följsamt. Det här kan vara ett jobb som är slut om några månader eller så får vi fortsätta i flera år, säger Pontus Ekström.

Vad har gjort störst intryck på er?
– Att så många verkligen använder appen. Att vissa träffas utanför appen. I sociala medier ser man att väldigt många möten sker och kontakter etableras tack vare vårt jobb. Det känns stort, säger Daniel Hallberg.

Fakta/ Let's Talk
25.000 nedladdningar hittills
Tillväxten ligger just nu på 1000 om dagen
600 000 chattmeddelanden har skickats via appen
Det längsta samtalet hittills varade i 94 minuter

Kampanjen har spridits genom följande influencers
Faia Younan
Jafar Hasan Aboud
Norlla Amiri
Ramy Essam
Kristoffer Appelquist
Mohammed Alfawakiri
Jason Diaktité
Marie Serneholt
Bianca Kronlöf
Clara Lidström
Elaine Ekswärd
Houman Sebghati
David Batra
Zinat Pirzadeh

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.