Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så här ska barnfamiljer lockas att köpa resor

Publicerad: 21 december 2007, 14:07

I mellandagarna startar Vings sommarkampanj för nästa år. Fokus ligger på barnfamiljer och Sunwing Resort.


Den 25 december går startskottet för kampanjen från reklambyrån Forsman & Bodenfors som kommer att synas på TV 4, Kanal 5 och Kanal 9 och på bio. Detta backas även upp av banners på till exempel Aftonbladet.se, Expressen.se, Msn och Alltombarn.se samt print i Svenska Dagbladet.

– Kampanjperioden är mellan den 25 december och 27 januari. I den målgruppen vi vill nå, som är barnfamiljerna i hela Sverige, är det väldigt många som bokar sin sommarsemester redan direkt efter nyår, säger Annika Heinmetz, marknadsdirektör på Ving.

Med kampanjen tar Ving återigen klivit in på biograferna efter flera års uppehåll.

Varför väljer ni bioreklam igen?
– Sedan biograferna har börjat använda digital teknik för att överföra reklamfilmen till projektorn har det blivit mycket enklare och billigare för oss. Dessutom kan vi nå på ett helt annat sätt rikta oss till den målgrupp vi är intresserade av genom att bara gå vid vissa filmer och vissa biografer, säger Annika Heinmetz.

I filmen flörtar Ving lite med biofilmen. Bland annat har de i början av reklamfilmen valt att låta deras figurer ”Lollo och Bernie” titta ut ur Vings logga på samma sätt som Metro Goldwyn Mayer och deras lejon.

Forsman & Bodenfors har tagit fram två versioner av filmen.

Vad vill ni att filmen ska förmedla?
– Vi vill att den ska ge en känsla av hur skönt det är på semestern och hur bra barnen har det på våra Sunwing Resort, säger Annika Heinmetz.

Filmen består av barn och kommer att visas intill barnfilmer. Har ni diskuterat om den kan komma att anmälas för reklam riktad mot barn?
– Nej. Filmen vänder sig inte till barn även om det är barn med i den. Tanken är att visa föräldrarna hur skönt barnen har det. Barn kommer inte heller att gå och se filmen själva och semestern tror jag föräldrarna bestämmer över, säger Annika Heinmetz.

Under nästa år planerar Ving att köra cirka tre till fyra kampanjer.

Ving

Byrå: F&B
Arbetsgrupp: Karin Jacobsson ad,  Jonas  Enhage copy, Karin Nolmark grafisk formgivare, Greger Andersson projektledare,  Erica Berghagen  produktionsledare, Lars Jansson web director, Sophia Lindholm web producent, Tobias Nordström planner

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.