Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så har svenskarnas användning av adblockers ökat

Publicerad: 9 Mars 2020, 14:09

Enligt siffror från Sifo undviker allt fler svenskar reklam genom att använda adblockers. De senaste fem åren har användandet ökat med över 10 procentenheter. Enligt byrånätverket GroupM är dock hotet från adblockers överdrivet.


Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentAdblockReklamtrötthetGroupMSifo

För några år sedan var annonsblockerare, adblockers, en av reklam- och mediebranschens hetaste frågor. Rapporter visade att adblockeranvändandet ökade, vilket kopplades ihop med en tilltagande reklamtrötthet. Utvecklingen drev annonsörerna till att lägga allt större del av marknadsbudgeten på medieval som native, content marketing och podcasts. Samtidigt har dags- och kvällstidningarnas annonsintäkter rasat. 

Siffror från Kantar Sifo som Resumé tagit del av visar hur svenskarnas reklamundvikande har ökat. I Orvesto Konsument 2015:3 uppgav 19,9 procent att de använder adblocker eller liknande på datorn, 2,8 procent att de använder adblocker på surfplattan och 4,1 på mobilen. Sammantaget använde alltså 26,8 procent någon typ av adblocker. 

Sedan dess har allt fler svenskar börjat använda adblockers. 37,3 procent uppgav i Orvesto Konsument 2019:3 att de använder någon typ av adblocker. 23,4 procent uppgav att de använde adblocker på datorn och 4,6 på surfplattan. På mobilen hade adblockeranvändandet dubblats och landade på 9,3 procent. Se utvecklingen i diagrammet längre ned i artikeln. 

Resumé har tidigare rapporterat om att det är just i digitala kanaler som reklamtröttheten är störst, och att reklamtröttheten har ökat i takt med de digitala annonsinvesteringarna. Utvecklingen drivs bland annat på av problem inom det digitala ekosystemet, såsom dåligt utförd retargeting, överdriven frekvens och personalisering över gränsen. 

LÄS MER: Programmatic-experterna om reklamtröttheten: ”Många aktörer tar inte ansvar”

Hösten 2018 kom GroupM med en egen undersökning av svenskarnas adblockeranvändande, som enligt byrånätverket visade att hotet från adblockers är kraftigt överdrivet. 

Johan Olsson, native & supply manager på GroupM, menar att branschens frågeenkäter ger en missvisande bild av läget. 

– Även GroupM ser en ökning av adblockers under jan-sept. 2019. Nu ligger nivån på 4,3 procent jämfört med 3,5 procent samma period året innan, men denna faktiska siffra från över 100 svenska sajter är alltså väsentligt lägre än vad branschens frågeenkäter antyder. I enkäterna överdriver respondenterna tydligt sitt användande. De kan ha laddat ner adblockers på en enhet, men surfar med andra och därför är det vanskligt att utgå från självskattade värden, säger Johan Olsson i ett mejl till Resumé. 

Läs fler artiklar inom Resumés bevakning av reklamtröttheten här:

Rapport: Svenskarna tycker bäst om bio- och butiksreklam 

Attityden till reklam i digitala kanaler har försämrats – men inte så mycket som du tror

Därför skiljer sig synen på reklam mellan branschen och folket

Reklamtröttheten bland kreatörer är stor – här är åtgärderna som kan stoppa utvecklingen

Reklamfans: Triggers, folklighet och effekt

Lantmännen har Sveriges mest omtyckta reklam – marknadschefen om långsiktiga strategin

Varumärkena om annonshaveriet: ”Problematiskt”

Experterna besvikna på Facebook: ”Driver på reklamtröttheten”

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.