Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så har svenskarnas inställning till reklam förändrats de senaste tio åren

Publicerad: 11 Mars 2020, 12:59

Getty Images

Hur stor andel av svenskarna tyckte reklam var störande 2010 – och hur många tycker det i dag? Och tycker svenskarna att varumärken som annonserar är bättre än de som inte gör det? Resumé har svaren.


Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentReklamtrötthetSifo

Andelen svenskar som upplever den mesta reklamen som störande har ökat stadigt under det senaste decenniet. I Orvesto Konsument 2010:3 instämde cirka 52 procent ”helt och hållet” eller ”något” (i tabellen nedan sammanslagna till ”instämmer”) i påståendet att de upplevde den mesta reklamen som störande. 2015 hade siffran ökat till drygt 57 procent, för att i 2019 års mätning landa på cirka 63 procent. 

Orvesto Konsument har även följt utvecklingen för svenskarnas inställning till påståendet ”Varumärken som annonserar är ofta bättre än de som inte annonserar”. Där instämde endast 7 procent 2010 och 2015. 2019 hade siffran dock ökat till 26 procent. 

LÄS MER: Svenskarna tycker bäst om bio- och butiksreklam 

I Orvesto Konsument 2019:3 har Sifo även tittat på svenskarnas inställning till att få reklam på internet baserat på sina senaste sökningar. Enligt resultatet är det något svenskarna inte är speciellt förtjusta i. Drygt 71 procent uppgav att de var negativt inställda till det (se mer i tårtdiagrammet längre ned i artikeln). Resumé har tidigare rapporterat om att det är just i digitala kanaler som attityden till reklam har försämrats mest de senaste tio åren, och att svenskarnas användning av adblockers har ökat

Siffrorna i Orvesto Konsument ger även en bild av utmaningen att som varumärke locka publik på sociala medier. Endast 26 procent av svenskarna uppger nämligen att de följer företag/produkter på sociala medier. 

Läs fler artiklar inom Resumés bevakning av reklamtröttheten: 

Programmatic-experterna om reklamtröttheten: ”Många aktörer tar inte ansvar” 

Därför skiljer sig synen på reklam mellan branschen och folket

Reklamtröttheten bland kreatörer är stor – här är åtgärderna som kan stoppa utvecklingen

Reklamfans: Triggers, folklighet och effekt

Lantmännen har Sveriges mest omtyckta reklam – marknadschefen om långsiktiga strategin

Varumärkena om annonshaveriet: ”Problematiskt”

Experterna besvikna på Facebook: ”Driver på reklamtröttheten”

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.