Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Så hyllas Åkestam Holsts synkade reklam i sociala medier

Publicerad: 2 Januari 2019, 15:20

Att samköra två varumärken i tunnelbanan visade sig vara en god idé. Nu hyllas Åkestam Holst både för tilltaget och den finurliga copyn i sociala medier. Vad tänker kunderna och ser vi en ny trend månne?


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerTele2Daniel VaccinoÅkestam HolstNorrlands GuldReklambranschenSociala medierReklamannonsReklam

Resumé berättade i mellandagarna om hur Åkestam Holst samkört annonser med sina kunder Tele2 och Norrlands Guld i tunnelbanan i Stockholm. De spegelvända budskapen löd ”koppla upp” och ”koppla ner” och man lyckades pricka rätt ända ner i det finstilta där man använde sig av bland annat ”alkoholfri” och ”bindningsfri”.

Tunnelbanekampanjen har hyllats stort i reklambranschens slutna Facebookgrupp ”Reklamsnack”. Här har två inlägg som tar upp reklamen i skrivande stund 1 100 gilla-markeringar.

Kommentarerna ropar: ”Sjukt coolt! Aldrig sett något liknande!”, ”världsklass” och ”fuckin’ brilliant!”.

Något som uppmärksammades nu senast är just copyn, som på Norrlands Guld-affishen lyder bland annat: ”Köpes offline, när du vill vara tillsammans för en stund. Pris kan variera. Typ 39 kr. 49 kr. Eller 55 kr kanske, om det är ett flott ställe.”

Copywriter Daniel Vaccino på Åkestam Holst, det här måste kännas helt okej?
– Ja, det har varit en massa positivt från många håll. Det verkar som att den verkligen gillas, både online och offline i tunnelbanorna. Himla kul såklart.

I ett första skede hyllades själva synkningen, nu hyllas även legal-texten. Hur gick tankarna där?
– Tavlorna är inspirerade av varandra så att säga, i öl-världen är det standard att skriva ut ”alkoholfritt” vilket blev ”bindingsfritt” för Tele2 och så vidare. Vad gäller det finstilta så har Tele2 en helt vanlig villkorstext som man alltid har (med bra villkor som alltid), och när vi skulle skapa motsvarigheten för Norrlands kunde vi ta ut svängarna lite. Det blev bra. Topp tre bästa legal-texter jag skrivit. Men hela finessen är att tavlorna skapar en fin helhet tillsammans.

Hur kändes tilltaget för kunderna då? Lukas Krol, Head of Brand på Tele2, gillade idén från start.

– Vi gillade idéen skarpt då den sticker ut och är underfundig, precis som varumärket Tele2, därför kändes det som en väldigt bra matchning. Beroende på idé så kan det vara aktuellt igen i framtiden, säger han.

Skulle du säga att det är en trend vi ser med varumärkessynkning på detta sätt?
– Svårt att säga om det är en trend, däremot om vi som annonsör kan hitta nya sätt att stärka vårt varumärke och få uppmärksamhet så är det intressant. Både med externa, men kanske nu även med flera egna varumärken inom Tele2.

Charlotte Liljewall, produktchef Norrlands Guld, håller med.

– Detta är en väldigt kul och kreativ idé och med rätt kontrasterande budskap så blir det ännu tydligare vad vi båda vill säga. Att sen dela gemensam reklamyta är ju helt i linje med vad vi vill med Norrlands Guld – att driva gemenskap.

Hon är nöjd med responsen.

– Detta gav långt mer respons än vad åtskilda annonsplatser skulle ha gjort, så kanske är vi något på spåren.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.