Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så hyllas svensken i Adweek

Publicerad: 21 juli 2015, 07:34

Andreas Dahlqvist, kreativ chef på Grey New York, hyllas i amerikanska Adweek

Foto: Andreas Elgstrand

"Allt verkar möjligt för Grey New York" skriver den amerikanska reklamsajten. Byråns kreativa chef Andreas Dahlqvist hyllas också för sitt tidigare arbete med DDB Stockholm.


Ämnen i artikeln:

AdweekDDB StockholmAndreas DahlqvistGrey New York

När Adweek listar de tio bästa kreativa cheferna på amerikanska byråer märks Andreas Dahlqvist på Grey New York. Han hyllas för flera amerikanska kampanjer och att skriver att "allt verkar möjligt just nu" för Grey.

Adweek skriver också att han framgångsrikt drev DDB Stockholm och ökade byråns storlek tiofallt under sina sju år i Sverige.

Hur känns det att vara topp 10?

– Det känns såklart fantastiskt kul!

Det gick bra för Grey New York i Cannes, varför?

– Vi har ett stort fokus på vår kreativa produkt och en kreativ avdelning med väldigt många talanger. Vi har också kunder som tror på att kreativitet är något som leder till effekt.

Du har jobbat både i USA och Sverige, vad är skillnaden?

– USA är fortfarande den största reklammarknaden i världen så skalan är väldigt annorlunda. När kampanjer slår igenom i USA blir resultatet också enormt. Ibland kan baksidan av det myntet vara att det också tar lite längre tid att lösa en del uppdrag.

– För några år sedan så hade många av de större byråerna här halkat lite efter de mindre mer snabbfotade marknaderna eftersom den strukturer de hade byggt upp tog längre att ställa om för att möta den förändrade mediasituationen. Men jag upplever att man nu har hunnit ikapp och att storleken nu blir en fördel för att lösa problem på ett nya sätt. En annan skillnad är att konkurrensen är mycket större här.

Vilka är de hetaste reklamtrenderna i USA just nu?

– Vad gäller idéer så skapas de mest intressanta idéerna i gråzonen mellan de olika disciplinerna reklam, pr, direkt, event och så vidare. Många kunder vill ha nya lösningar och öppnar upp för ett mer mediaagnostiskt tänkande där de stora idéerna blir navet. De vill ha idédrivna marknadsföringslösningar och är mindre drivna av att fylla en specifik mediakanal.

– Så kallad "purpose-driven-marketing" håller på att slå igenom brett. Och även om det pratas mycket om "big data" så upplever jag det som om att ingen riktigt har löst det än. När det gäller media så går mobilt framåt extremt starkt.

Mika Wallgren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.