Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så kommer Publicis Groupes omtalade AI-verktyg att fungera

Publicerad: 24 Maj 2018, 08:09

Foto: Mostphotos

För ett år sedan sa Publicis Groupe att de skulle sluta med alla tävlingar. Istället skulle man lägga pengarna på ett nytt AI-verktyg. Under onsdagsmorgonen presenterades "Marcel" för omvärlden.


Ämnen i artikeln:

ReklamPublicis Groupe

Inför förra årets Cannes Lions meddelade Publicis Groupes vd Arthur Sadoun att världens tredje största kommunikationsbyrågrupp skulle ta en paus från allt tävlande under ett år.

Istället skulle man lägga de 200 miljoner man årligen lägger på tävlingsavgifter på att utveckla ett AI-verktyg som enligt Sadoun skulle revolutionera sättet byrågruppen arbetar.

Sedan dess har många undrat hur det nya verktyget kommer se ut och fungera.

Några svar fick vi under onsdagsmorgonen då Arthur Sadoun för första gången demonstrerade verktyget på konferensen VivaTech i Paris.

Med hjälp av verktyget, som fått namnet "Marcel", kommer bland annat alla Publicis Groupes 80 000 anställda att kunna bidra till pågående projekt och pitcher. Verktyget kommer rekommendera anställda det tror kan bidra till projektet och dessutom ha personens kalender, erfarenhet och tidigare idéer i åtanke.

Marcel kommer även att dra ned på den tid anställda lägger på att fylla i tid- och utgiftsrapporter genom att skapa standardiserade dokument som anställda sedan kan ändra efter behov.

Det nya verktyget, som anställda kommer nå via en app, kommer även fungera som ett arkiv för byrågruppens anställda. Tanken är att de ska kunna söka inspiration, hitta tidigare jobb från klienter och därigenom underlätta researcharbetet. I databanken finns bland annat 200 000 casestudier från Cannes Lions.

– Behovet av innovation är större än någonsin, berättade Arthur Sadoun under demonstrationen. På Publicis Groupe har vi inte suttit stilla utan bryter med Marcel gapet mellan data, kreativitet och teknologi. Vi har brutit våra silos genom "The power of One", berättade Sadoun enligt Campaign.

I nuläget testas verktyget av 100 personer, en grupp som i juni kommer utökas till 1 000 personer. Publics Groupe räknar med att Marcel ska vara tillgänglig för 80 procent av de anställda 2020.

De svenska byråer som tillhör Publicis Groupe är Starcom, Saatchi & Saatchi och LBi.

Se demonstrationsvideon nedan.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamPublicis Groupe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.