Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 21 februari 2014, 09:21
Enligt en EU-förordning om närings- och hälsopåståenden får man inte längre marknadsföra livsmedel med ordet ”nyttigt”. Så här kringgår Pågen och byrån Valentyin & Byhr EU-regeln – samtidigt som de låtit sig inspireras av nätfenomenet The Fox.
I stället för att använda ordet nyttigt – klämmer Pågen och Valentin & Byhr in ”Notti” i reklamfilmen för nyrelanserade brödserioen Äntligen.
Filmen har fått över 90 000 visningen på Youtube på en dryg vecka.
– Uppdraget var att kommunicera att Äntligen är ett nyttigt brödalternativ till alla som föredrar ljusa bröd utan att säga det rakt ut då det strider mot en EU-förordning. Jag tycker vi lyckats väldigt bra med det och det är roligt att höra folks reaktioner. Det vore tråkigt om filmen gick målgruppen obemärkt förbi, säger Sandra Heaver, Account Director på Valentin&Byhr i ett pressmeddelande.
– Vi är jättenöjda med genomslaget på kampanjen. Syftet med filmen var att snabbt väcka intresse och lyfta produktfördelarna – på ett lättsamt och humoristiskt sätt. Som det ser ut nu så har filmen fått över 90 000 visningar på YouTube efter bara drygt en vecka, vilket vi tror en vanlig brödkampanj inte skulle kunnat åstadkomma, säger Lisa Fugl som är Brand Manager på Pågen.
Arbetsgrupp på Valentin&Byhr: Albin Larsson, Art Director, Benjamin Lega, Art Director, Johan Nathell, Copywriter, Sandra Heaver, Account Director. Magnus Tengby, Creative Director, Alexander Kristoffersson, Designer och Aida Stålnacke, Account Manager.
Magnus Helander