Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så lockar de dig till backen

Publicerad: 16 Oktober 2008, 12:59

Skistar satsar i år på riks-tv för första gången. Konkurrenterna Björk-liden och Riksgränsen får välja billigare kanaler.


truefalse

Skistar som ligger bakom anläggningen i Åre satsar på tv-reklam. Foto: Per Eriksson

Familjevänligt, bra skidåkning och fantastiska naturupplevelser. Tre argument som alla kommer att användas av åtminstone Björkliden, Riksgränsen och Skistar i år.
Men hur de säger det och i vilka kanaler skiljer de sig åt. Skistar går i år i bredare kanaler och satsar stort på tv.
– Tv på riksnivå är nytt för oss, säger Mathias Lindström, marknads- och försäljningschef på Skistar. Det kombinerar vi med snabb och actioninriktad kommunikation på nätet.

Skistar använder både sökord och bannerannonsering. Utöver detta går ett antal kampanjer utomhus. Även kundrelationsmarknads-föring, CRM, är en viktig kanal.

Riksgränsen, Hemavan och Tärnaby, alla ägda av Strömma Fjäll & Aktivitet, väljer i stället bio och dagspress som huvudmedier. Nytt för i år är sökordsmarknadsföring, medan radioreklam får stryka på foten.
– Bio är ett bildmedium, det passar oss bättre än radio. Vi vill visa våra destinationer, säger Vera Mirchev, marknadsansvarig för Riksgränsen, Tärnaby och Hemavan.

Björkliden annonserar i Metro och DN, men försöker också marknadsföra sig via samarbetspartner som sportbutiken Alewalds, utrustningstillverkaren Haglöfs, SJ och skidmärket Dynastar.
– Eftersom vi är så små är det viktigt för oss att hitta samarbetspartner, säger Andreas Josefsson, marknads- och försäljningschef för Björkliden.

Fler gästnätter är målet för alla skidorter som vi har pratat med. Skistar argumenterar enligt principen ”något för alla”, från familjeorten Sälen till trendiga Åre. Björkliden lyfter fram det genuina och den höga kvaliteten på skidåkningen. Riksgränsen lyfter också fram åkningen i första hand, men också skidsystemet och fjällmiljön.
– För Riksgränsen handlar det mycket om miljön. Vi har tagit fram ordet ”Exotish” som tagline, det handlar om orörd vildmark, midnattssol, kalfjäll och natursnö, säger Vera Mirchnev.

Riksgränsen och Björkliden samarbetar delvis med till exempel ett gemensamt liftkort, men även i viss reklam. Konkurrenterna finns söderut, för Björkliden är det Ramundberget, för Riksgränsen Skistars anläggningar.

Skistar ser solsemestrar och kapitalvaror som sina främsta konkurrenter. Med en marknadsandel på cirka femtio procent enligt Mathias Lindström, är det viktigaste att öka antalet skidsemestrare i Sverige.
– För oss är det viktigt att skapa stort intresse för skidåkning. Då vi har en stor marknadsandel, är chansen stor att vi får nytta av ett större intresse.

Skistar försöker också att locka gäster från Ryssland, Baltikum, Storbritannien, Tyskland och Holland, som växer snabbt.
– Förra säsongen såg vi en tillväxt på trettio procent, Ryssland ensamt växte med hundra procent, säger Mathias Lindström.

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.