Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så lurade Fabian Bengtsson sina kidnappare

Publicerad: 29 juli 2013, 12:33

Siba-vd:n Fabian Bengtsson är företagets främsta reklamtillgång med sin hederliga utstrålning. Men det var med manipulation och lögner han lyckades överlista sina kidnappare 2005.


Ämnen i artikeln:

SibaFabian Bengtsson

Fabian Bengtsson blev kidnappad på morgonen den 17 januari 2005.

Kidnapparna ville ha 50 miljoner kronor. Familjen använde Siba:s webbplats för att lämna meddelanden till kidnapparna. Han återfanns vid liv i Slottsskogen, Göteborg, på morgonen 3 februari. Han hade lyckats lura sina kidnappare till att släppa honom.

Nu har författarna Andreas Utterström och Anna Wetterqvist i nya boken "Schackspelaren" kartlagd hela kidnappningshistorien. Det berättar tidningen GT, som också publicerar ett utdrag ut boken.

I boken beskrivs hur Fabian Bengtsson lyckades få kidnapparen så duperad att denne tänker sig att de skulle kunna bli vänner efter att pengarna betalats ut.

Fabian Bengtssons taktik var att bygga upp en fasad av förståelse för kidnapparen för att vinna fördelar och att samla så mycket detaljer som möjligt om kidnapparen och platsen där han hölls. Detaljerna var till stor hjälp för polisen som senare grep tre personer som alla dömdes för inblandningen i kidnappningen.

I dag är Fabian Bengtsson vd för Siba och dessutom företagets viktigaste reklamtillgång, eftersom han själv är med i alla reklamfilmer och annonser.

Han talar själv ogärna om kidnappningen förutom helt kort i samband med en intervju i Dagens Industri och i en intervju i Svenska Dagbladet då han bland annat sa:

–Det här är en fråga alla vill ta upp, och det river upp känslor, det kan man inte komma ifrån. Det får jag leva med resten av mitt liv. Det är klart att det förändrat mig som människa, självklart. Man kan inte vara naiv. Man får tänka på var man parkerar sin bil, var man går och så vidare.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

SibaFabian Bengtsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.