Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så luras annonsörerna i ny ad fraud-härva

Publicerad: 22 mars 2019, 07:20

Ad fraud växer.

Foto: Mostphotos

Ad fraud upptäckt i appar, Miller stämmer Bud Light efter reklambråk och WeChat öppar upp för utvecklare – "blir genast intressant utanför Kina".


Ämnen i artikeln:

ReklamMorgonsvepet

Så luras annonsörerna i ny ad fraud-härva
Buzzfeed News avslöjar nu en ad fraud-härva där videoannonser läggs bakom bannerannonser – en metod som tycks vara vanlig bland bedragare. Bannerannonsen dyker upp för användaren, men den osynliga videon fortsätter rulla bakom och tittare registreras. Det är annonsörerna vars reklam som visas i den gömda spelaren som förlorar pengar.

Denna typ av bedrägeri växer för varje år. Bara under 2019 får annonsörerna räkna med att bli av med över 20 miljarder dollar. DoubleVerify, en firma som arbetar med att upptäcka ad fraud, säger att de ser åtminstone 60 miljoner annonsanrop per månad och att dessa bedragare ”arbetar väldigt sofistikerat.” Just det här annonsbedrägeriet ska pågå i Androids appar i Google Play Store.

Efter reklam-bråket: Miller stämmer Bud Light
Ingen har väl missat fejden mellan öljättarna Miller och Bud Light som har pågått sedan Super Bowl. I en annons anklagade Bud Light sin största konkurrent för att använda glukossirap. Nu har man lämnat in en stämning och kräver att Bud Light avslutar kampanjen omedelbart. Samtidigt fortsätter fejden. Med hashtagen #corntroversy och tre nya reklamfilmer slår Bud Light tillbaka mot Millers senaste utspel. Ja, det är rörigt, men kul.

WeChat öppnar upp för utvecklare – blir intressant utanför Kina
Kinas populära meddelande- och betalplattform WeChat tillåter utvecklare över hela världen att lansera spel på deras gaming-hub. Detta innebär att WeChat genast blev mycket mer intressant utanför Kina, skriver The Verge. Endast två utvecklare utanför Kina har hittills tagit chansen – Google är föga förvånande en av dem.

Streaming går om kabel-tv
Antalet abonnemang på streamingtjänster har för första gången passerat antalet kabel-tv-abonnemang, skriver The Motion Picture Association of America i en ny rapport. Vi har idag 613,3 abonnemang på streamingtjänster och 556 miljoner kabel-tv-abonnemang. Kabel-tv drar dock fortfarande in mer pengar.

Lösenordshaveri på Facebook
Säkerhetsproblemen fortsätter för Facebook. Nu står det klart att techjätten lagrat hundratals miljoner lösenord i vanlig text. Facebook hävdar att ingen utanför företaget hade tillgång till informationen, som låg på servrarna. Det ska handla om mellan 200 och 600 miljoner användare vars lösenord legat tillgängliga för 20 000 Facebook-medarbetare.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamMorgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.