Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så motiverar KOMM årets förändringar i Guldägget

Publicerad: 22 Januari 2019, 09:36

Alltför lika bidrag i olika kategorier och knöliga jurydiskussioner. Linda Nilsson, tf. vd på KOMM och tävlingsansvarig på Guldägget berättar om förändringarna inför årets tävling.


Ämnen i artikeln:

ReklamGuldäggetKOMM

Inför i princip varje år väljer Guldägget och arrangören Komm att skruva på några av de olika kategorierna och tävlingsreglerna.

Sedan 2015 har man bland annat delat upp designkategorin i identitet- och förpackning, slagit ihop kategorierna direkt och event till aktivering och gjort småförändringar i kriterierna för kategorierna onlinefilm och film.

När Guldägget nu meddelar årets förändringarna är de av det lite större slaget.

För det första väljer man att slå ihop de två kategorierna digital och mobilt till en kategori – digitalt.

Kategorins beskrivning lyder som följer:

"Kategorin Digitalt innefattar kommunikationslösningar för varumärken som utnyttjar kraften och möjligheten i digital teknik oavsett plattform. Det kan vara sajter, interaktiva verktyg, banners, interaktiva installationer, sociala plattformar eller applikationer. Kategorin innefattar även rörligt material som är anpassat till digitala plattformar och därmed utnyttjar den valda kanalens möjligheter. (Kategori Digitalt innefattar med andra ord även enheter för mobiltelefoner.)"

Även de omdiskuterade filmkategorierna görs om. Inför årets Guldägg väljer Komm att slopa de medieslagsspecifika filmkategorierna och istället dela upp dem i "Kortare filmer" och "Längre filmer". Den förstnämnda kategorin är filmer under 60 sekunder medan den sistnämnda är de längre än 60 sekunder.

Gällande juryreglerna kommer nu varje kategori få sin egen kategoriordförande. Ändringen innebär att det kommer vara en till tre kategoriordföranden i varje jurygrupp.

Slutligen blir PR en ensam kategori i sin jurygrupp och kommer i princip uteslutande bestå av personer från renodlade pr-byråer.

Varför väljer ni att slå ihop mobilt och digital?

– De senaste årens inskickade (och belönade) bidrag till de båda kategorierna har varit väldigt lika. Det digitala och mobila är svårt att skilja åt. På det här sättet slipper byråerna skicka in dubbla bidrag och vi kan se till att de allra bästa och mest kreativa digitala/mobila kommunikationslösningarna belönas, säger Linda Nilsson, tf. vd på KOMM och tävlingsansvarig för Guldägget.

Hur kommer det sig att film-kategorierna görs om?

– Det förs ständigt diskussioner om vilka förändringar som kan och ska göras i Guldägget för att spegla den bransch och värld vi verkar i. Förra året provade vi en ny uppdelning inom film-kategorierna, men i samtal med personer i branschen och tävlingsansvariga på flera byråer förstod vi att denna förändring inte var optimal. Efter mycket överväganden har vi valt att göra denna förändring inför Guldägget 2019.
Vi vill också vara tydliga med att vi är medvetna om att även denna uppdelning kan komma att kännas fel i något perspektiv, det är inte lätt att hitta en lösning som passar precis alla bidrag. Därför vi vill påminna om att de film-bidrag som är särskilt smart anpassade till digitala format (tidigare Onlinefilm) även kan tävla i kategorin Digitalt.

Båda förändringarna är ett steg mot det plattforms/medieoberoende, är det en slump eller något ni inom arbetsgruppen diskuterat?

– En diskussion mellan arbetsgruppen och Guldäggets Tävlingsutskott, ett utskott som består utav ledamöter ur KOMMs styrelse, har pågått under flera år gällande just de förändringar som i år införs. Allt för att Guldägget ska vara den mest relevanta kommunikationstävlingen i Sverige. När nya kanaler uppstår kan de till en början upplevas som vitt skilda för att sedan utveckla sig till att ligga (mycket) nära en annan kategori. Det är en ständigt pågående process som vi hela tiden får anpassa oss till.

Vad innebär egentligen juryförändringarna i PR-kategorin? Och hur kommer det sig att ni valt att i princip bara ta med personer från renodlade pr-byråer i den juryn?

– Denna jurygrupp består av personer från PR-byråer, men även personer från kommunikationsbyråer som har PR som en del av sitt erbjudande. Tidigare år har jurygruppen varit uppdelad med personer från PR-byråer och från renodlade reklambyråer, där de senare har valts in för sina kunskaper i exempelvis kategori Aktivering (tidigare Event och Direkt) och inte utifrån PR-erfarenhet. Det har varit tydligt att juryn då har fått lägga ner mycket tid på att diskutera hur man ser på PR som kommunikationslösning, vilket också påverkat bedömningen. Vi såg att en förändring behövde göras så att de bidrag som skickas in till kategori PR får en mer rättvis bedömning av en jury med uttalad PR-kompetens. Med det sagt så välkomnar vi, precis som tidigare år, alla typer av kampanjer och bidrag som har PR som del i lösningen

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamGuldäggetKOMM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.