Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så mycket betalar svenska byråerna för att tävla i Cannes

Publicerad: 13 juni 2014, 11:39

Cannesskylt

Foto: Magnus Helander

Svenska byråerna har sammanlagt betalat 362 920 euro, drygt tre miljoner kronor, för de 642 inskickade bidragen till Cannes Lions. I år drar reklamfestivalen in omkring 187 miljoner kronor och det bara i intäkter för tävlingsbidragen.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2014Cannes Lions

”Epic Split” är en av storfavoriterna inför Cannes Lions 2014 som drar igång på söndag. Det är just i filmkategorin som de svenska byråerna lagt det största krutet. Totalt 42 000 euro, motsvarande 367 399 kronor har byråerna betalat för de 56 tävlingsbidragen i film.

Sammanlagt har de svenska byråerna i år betalat 362 920 euro, vilket motsvarar drygt 3 174 000 kronor för 642 inskickade bidrag.

De inskickade bidragen är en guldgruva för Cannes Lions och vd:n Philip Thomas. Totalt bidrar byråer från 97 länder med 37 427 tävlingsbidrag som de hoppas på under reklamfestivalen.

Bara inskicken genererar i år drygt 20,5 miljoner euro (drygt 187 miljoner kronor) till Cannes Lions intäkter och då är inte delegaternas kostnad för att närvara under Cannes inräknad.  

Kostnaden för svenska byråernas inskickade bidrag (per kategori)

Media 37 500 euro (75 inskickade bidrag)
Film  42 000 euro (56)
Press 8080 euro (16)
Outdoor 19695 euro (39)
Radio 3500 euro (7)
Cyber 41 500 euro (83)
Direkt 30 060 (60)
Promo & Avtication 34 500 (69)
Titan och integrated 18 900 (14)
Design 26 500 (53)
PR 35 500 (71)
Film/Craft 8710 (13)
Mobile 21 500 (43)
Creative effectiviness 3825 (3)
Branded Content/Enternatinment 22 100 (26)
Innovation 3750 (6)
Product design 5360 (8)

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.