Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så mycket betalar Vogue och H&M för modellerna

Publicerad: 2 December 2010, 08:22

En rättslig tvist mellan fotomodeller och en modellagentur har avslöjat skillnaden mellan att jobba för modemagasin och reklambyrå. Svenska H&M är bra, franska Vogue en katastrof.


Ämnen i artikeln:

H&MVogue

Fotomodeller över hela världen skulle offra vad som hest för att få vara på franska Vogues omslag. Vilket de också gör. Även supermodeller offrar alla anspråk på arvode.

Det framgår av handlingar från en rättslig tvist mellan modellagentur Next och modellerna Anna Jagodzinska, Anne Aleksandra Cywinska och Karmen Pedaru som är från Polen och Estland.

Tvisten handlar, enkelt beskrivet, om hur mycket Next ska betala sina modeller och hur de hanterar pengarna från modellernas kunder.

Modellerna tillhör det internationella toppskiktet. De har varit på omslaget för de flesta av Voguemagasinen och gått för Chanel, Givenchy och Valentino.

På den här nivån får fotomodeller också betalt om de gör reklamkampanjer. I samband med den rättsliga tvisten har en lista över kunder till Anna Jagodzinskas som ännu inte betalat.

Där framgår det bland annat att Jagodzinskas jobbat för svenska HM för 60 000 dollar, drygt 400 000 kronor. Grey Paris betalar henne 172 500 dollar.

Moderedaktörerna på Vogue är däremot riktiga snåljåpar. Av listan framgår att franska Vogue väntat i ett år att betala Jagodzinskas ett arvode på 125 dollar. Nästan lika illa är det med amerikanska Vogue som väntat i ett halvår med att betala två fakturor à 250 dollar.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

H&MVogue

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.