Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så mycket har de digitala annonspriserna sjunkit

Publicerad: 17 April 2020, 13:07

Trots att kostnaderna för annonsering i digitala miljöer sjunker kraftigt är annonsörerna just nu försiktiga med var de vill synas.


Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Spridningen av coronaviruset har lett till att de flesta annonsörer dragit i nödbromsen gällande sina medieinvesteringar. När branschorganisationen Sveriges Annonsörer under den sista veckan i mars gjorde en undersökning bland sina medlemmar visade svaren på en mörk nulägesbild. På den direkta frågan om man har dragit ned sina reklaminvesteringar svarade 66 procent att de redan har gjort det, varav 29 procent svarade att de har dragit ned mycket. 26 procent svarade att de inte har gjort det och inte heller planerar att göra det. Övriga 8 procent sa att de inte gjort det ännu men att de planerar att göra det framåt.

Samtidigt som annonsörerna håller i sina pengar sjunker kostnaderna för medieköp i princip alla digitala medier. På Facebook, som försöker övertyga annonsörer om att lägga överblivna pengar från sportevenemang hos dem, har enligt Wall Street Journal CPM-kostnaderna, kostnaden för att nå 1000 användare, sjunkit med mellan 20 och 35 procent i jämförelse med i slutet av februari. För Instagram ligger prisfallet på 22 procent medan priserna på Youtube fallit med mellan 15 och 20 procent. Enligt tidningens källor har dock de digitala jättarna misslyckats i sina försök att locka över pengarna från sportannonsering då de pengarna strukits från mediebudgeten.

När det kommer till programmatisk annonsering visar statistik från Match2one att att CPM-kostnaderna i jämförelse med april 2019 sjunkit med 32 procent medan CPC, kostnaden per klick, fallit med 42 procent på en månad. Priserna är därmed de lägsta på flera år.

LÄS MER: Annonsörerna skyr populärt coronamaterial som pesten – men finns det en medelväg? 

Att de digitala annonspriserna faller, trots att vi spenderar mer tid än någonsin i både sociala- och nyhetsmedier, innebär dock inte att alla annonsörer bör satsa. Siffror från amerikanska e-handelskonsulten Wpromote visar nämligen att även konverteringsgraden sedan coronaviruset slog till sjunkit med hela sju procent. Många annonsörer vill även undvika att framstå som okänsliga genom att locka med erbjudanden i nyhetsmedier där coronarapporteringen dominerar.

– Olika kunder gör olika bedömning av den miljö och kontext man vill att ens varumärke ska placeras i. Vi ser att det finns en utmaning att vara relevant och ha rätt tonläge i en coronakontext. Man är rädd för att verka okänslig eller framstå som att man blundar för den situation mottagarna befinner sig. Det är en extremt fin avvägning av hur man kommunicerar i dessa sammanhang, har Nils Hellquist, digital strateg på Scream, tidigare berättat för Resumé Insikt.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.