Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så mycket kostar dagens Don Draper

Publicerad: 7 oktober 2009, 07:40

Det lönar sig att bli chefskreatör på någon av USA:s största reklambyråer. I snitt fakturerar de 6 700 kronor i timmen. Men en junior digital kreatör fakturera knappt 600 kronor i timmen.


Don Draper är creative director i tv-serien Mad Men.

Vem har sagt att reklam är på tillbakagång? Det är fortfarande reklambyråerna som värderas högst när faktureringen på amerikanska kommunikationsbyråer listas.

Det är branschorganisationen American Association of Advertising Agencies, 4A, som sammanställt hur olika yrkesgrupper på 230 amerikanska byråer fakturerar. Det är reklam- , medie och digitala byråer som har rapporterat in vilken nivå de lagt sin fakturering. Bland annat är BBDO, TBWA/Chiat/Day, Crispin Porter & Bogusky, McCann Erickson, Digitas, MediaVest, JWT, Y&R och Carat med.

Det här är en årlig undersökning men det först i år som statistiken har blivit officiell.
– Kunder försöker hitta sätt att analysera byråer och letar efter marknadsbaserad information, säger Neal Grossman, chef på TBWA/Chiat/Day til Advertising Age.

Och att anlita de högsta chefskreatörerna på de största byråerna kostar alltså 964 dollar, 6 700 kronor, i timmen. I snitt.  De som har kontor i New York är lite dyrare.

En chefskreatör på en normal byrå i New York tar i snitt 751 dollar, 5 220 kronor, för en timmes tänkande åt kunden. Den som tycker det är för dyrt kan söka en byrå i sydstaterna där chefskreatörerna nöjer sig med 2 200 kronor i timmen.

Nu lägger kanske inte chefskreatören så mycket tid på varje kund.  Projektledaren/kundansvarig lägger ned mera tid och en i New York fakturerar bara 453 dollar, 3 150 kronor, i timmen. En projektledare på landsorten tar bara modesta 260 dollar, 1 800 kronor, i timmen.

Mediebyråerna lyckas heller inte kapa åt sig lika mycket från kunderna. En amerikansk mediechef tar mellan 500 och 281 dollar, 3 500-2 000 kronor, i timmen.

Trots att alla satsar på digital kommunikation så märks det inte på hur kunderna betalar. En digital byrå fakturerar i snitt 400 dollar, 2 800 kronor, för sina mest erfarna specialister. De yngre med mindre rutin tar så lite som 85 dollar i timmen.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.