Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så mycket kostar Sandy reklamindustrin

Publicerad: 1 November 2012, 08:54

Stormen Sandys framfart.

Foto: NOAA.

Krisen i eurozonen gjorde att läget såg redan tufft ut för de globala nätverken. Stormen Sandy skapar ytterligare kostnader. Analytiker uppskattar att stormen kostnar reklamindustrin 500 miljoner dollar.


Ämnen i artikeln:

IPGPublicisWPP

Resumé har tidigare rapporterat om Publicis, WPP och IPG:s rapporter för det tredje kvartalet. Krisen i Europa har varit ett sänke för nätverken som alla gjorde sämre resultat än förväntat.

När stormen Sandy drog in över Amerikas östkust kom nästa smäll för reklamindustrin. Att nordöstra USA och i synnerhet New York är en knytpunkt för branschen ger stormen större betydelse.

En ny rapport från media-analysföretaget Pivotal Research Group  som amerikanska Advertsing Age har tagit del av tar hänsyn till Sandy och andra ekonomiska variabler.

Här sänks prognosen för reklammarknaden till 0,5 procents tillväxt under tredje kvartalet. Minus 1,4 procent under fjärde kvartalet och nolltillväxt för hela året.

Tidigare beräkningar har spått en tillväxt på 1,2 procents tillväxt för tredje kvartalet, 0,9 procent för kvartal fyra och 1,4 procents tillväxt för hela året.

Medieanalytikern Brian Wieser på Pivotal Research Group uppskattar att stormen Sandy kommer att kosta reklamindustrin 500 miljoner kronor i förlorade intäkter.

Den främsta orsaken till kostnaderna är avbrott i lokal tv och radio, men också en ökad försiktighet från reklamköparnas sida i samband med stormen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

IPGPublicisWPP

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.