Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så mycket mer växer ditt varumärke av köpt media

Publicerad: 8 November 2016, 14:43

Vill du växa? Då måste du pynta upp.

Foto: Colourbox.

Varumärken som satsar på betald media växer tre gånger snabbare än de som förlitar sig på förtjänad och ägd, enligt en färsk studie från IPA. Det och mycket mer i nya Resumé Insikt Kommunikation.


Ämnen i artikeln:

Resumé Insikt Kommunikation

Det är Peter Field (konsult på IPA) och Les Binet (effektivitetschef på Adam & Eve DDB) som står bakom forskningen som först presenterades under 2016 IPA Effectiveness Awards i London i förra veckan.

Du som ska överleva på marknaden behöver förstå hur du ska blanda ägd, förtjänad och betald media. Ägd media är såklart bra. Att köra kampanjen på egna kanaler och plattformar ökar effektiviteten av en betald kampanj med 13 procent och förtjänad media med 26 procent.När medielandskapet förändras funderar du säkert precis som din konkurrent på varför eller om du överhuvudtaget ska betala för din marknadsföring. Ska kampanjen verkligen gå i TV4, vara en takeover på Aftonbladet eller testas av Therese när den kan spridas organiskt, få uppmärksamhet i media och finnas i dina egna sociala mediekanaler? När du kan spara pengar på att försöka få till viraler i stället för en reklamfilm?

Svaret är kort och gott, ja.

Vill du läsa mer om IPA:s forskning? Teckna en prenumeration av Resumé Insikt Kommunikation här. Här är innehållet i det senaste brevet, som kom ut i dag, tisdag:

VECKANS RUBRIKER
Åt helvete med ROMI
Revival för print

5 SVAR FRÅN
Andreas Rosenlew, styrelseordförande i Grow, är besviken på hur reklambyrån tolkade och dramatiserade varumärkeslöftet från den egna kunden Trygg-Hansa.

PERSPEKTIV
Fem år går fort/retrospekt. Sara Rosengren, docent på Handelshögskolan om syftesdriven marknadsföring.

LÄSVÄRT
Utomhustavlor från framtiden, oddvertising och AI-råd

KALENDARIUM
November: Tävlingsbonanza

VECKANS
Diss

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.