Reklam
Så mycket ökar reklaminvesteringarna i podcast
Publicerad: 16 juli 2019, 08:18
Foto: Pixabay
Nya siffror visar att annonser i podcast passerar en miljard dollar 2021 – bara i USA. Stora möjligheter väntar för annonsörer som ger sig in här.
Podcastindustrin fortsätter att öka för annonsörer. Siffror som tagits fram av IAB och konsultfirman PwC och presenteras av eMarketer visar att marknadsförare spenderade 479 miljoner dollar under 2018. I den takten kommer industrin att passera en miljard dollar i annonsintäkter 2021.
– Podcasts är en av de snabbast växande kategorierna inom digital audio. Varumärken ser värdet av att nå konsumenter här eftersom de inte bara lyssnar och sen försvinner – de försöker aktivt att underhålla eller engagera deras sinnen, säger Lauren Fischer, analytiker på eMarketer.
Majoriteten av de som köper annonser i poddar är retail, finans och business-to-business företag. Det visar sig dessutom att de annonser som föredras mest är de som programledaren läser upp.
Podcastlyssnarna i USA är dock fortfarande en minoritet. 76,4 miljoner människor kommer lyssna på podcasts i år, de allra flesta lyssnar på flera i veckan. Företag som Spotify och Pandora Radio har svarat med att bygga stora satsningar inom området. Acast har också arbetat hårt med att etablera sitt New York-kontor.
LÄS MER: Acast i New York: Så tränger du igenom bruset i ljudboomen