Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så mycket tjänar reklamaren

Publicerad: 17 Januari 2011, 07:21

Vill du tjäna pengar i reklam- och mediebyråbranschen? Då är byråer inom Havas, som Euro RSCG, ett bra tips men undvik Aegis-byråer.


Det är Deutsche Bank som gjort en genomgång av de vad man kan förvänta sig av den ekonomiska utvecklingen i reklam- och mediekoncernerna Havas, Interpublic, Publicis, WPP och Aegis.

Kundernas reklambudgetar förväntas öka men samtidigt lär lönekostnaden öka.

Analytikern på Deutsche Bank har därför sammanställt genomsnittslönen för koncernerna. Det framgår inte hur siffrorna tagits fram men troligtvis har man bara delat med antalet anställda med lönekostnad. Det är också oklart om man genomsnittslönerna inkluderar skatt och avgifter.

Genomsnittslönen är en trubbig parameter men som Jim Edwards på Bnet påpekar kan de lågavlönade vaktmästarna på byråerna till viss del ta ut chefernas miljonlöner.

Så med förbehåll antyder siffrorna på vilka koncerner som betalar bra och vilka som betala mindre bra. Och det är anmärkningsvärt att skillnaden mellan Havas och Aegis är så mycket som en kvarts miljon kronor i snittlön per anställd.

Genomsnittslönerna

Havas (med byråer som Havas och Arnold)

2009: 664 000 kronor

2010 (uppskattat): 738 000 kronor

2011: 758 000 kronor

Interpublic (med byråer som McCann och Lowe)

2009: 666 000 kronor

2010 (uppskattat): 652 000 kronor

2011: 669 000 kronor

Publicis (med byråer som Saatchi & Saatchi och Starcom)

2009: 555 000 kronor

2010 (uppskattat): 640 000 kronor

2011: 658 000 kronor

WPP (med byråer som Ogilvy och Mediaedge:cia)

2009: 496 000 kronor

2010 (uppskattat): 561 000 kronor

2011: 579 000 kronor

Aegis (med byråer som Carat och Isobar)

2009: 440 000 kronor

2010 (uppskattat): 488 000 kronor

2011: 518 000 kronor

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.