Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så når du ”millennials” på sociala medier

Publicerad: 16 juli 2015, 12:29

Fyra sociala mediejättar ger sina egna tips på hur annonsörerna ska nå den unga målgruppen.

Chefer från Facebook, Snapchat, Twitter och Pandora deltog i veckan i ett panelsamtal på ZenithOptimedia Mobile Day. Från scenen gav de sina bästa tips på hur man bäst når målgruppen 18-34, de så kallade ”millennials”, på sociala plattformar. Adweek har sammanställt fyra punkter.


1. Var lokal
Snapchats Steve Hwang menar att det är viktigt att tänka lokalt för att nå den yngre målgruppen på sociala medier. Bland annat höll han fram Snapchats avdelning Live Story som ett exempel på att företag kan synas när lokala händelser läggs ut på Snapchat.

2. "Less is more" med video
Bara för att autostartade videor har tagit över Facebook så betyder det inte att företag vet vilken typ av klipp som är gångbara. Trevor Johnson på Facebook menar att annonsören har tre sekunder på sig att fånga användarens intresse. Klippen bör normalt vara fyra till tio sekunder långa men om innehållet är tillräckligt bra kan de vara betydligt längre.

3. Hitta nya sociala kändisar
En Vine-kändis kan vara lika stor som Hollywoodskådisar för yngre människor. Dessutom kan deras plattform vara betydligt större än många "vanliga" kändisars. Det menar Twitters Stephanie Prager som spår att Twitters annonserbjudande framöver kommer innefatta samarbeten med den här nya typen av internetidoler.

4. Desktop är inte död
Om en kampanj ska gå i mobil eller desktop bör avgöras av tillgänglig data. Det menar Tamara Bedrosian på musiktjänsten Pandora som tar exemplet med Youtubeviolinisten Lindsey Stirling. Hennes lyssnare är framförallt unga kvinnor som lyssnar via mobilen. Den informationen går att använda för att avgöra att en kampanj ska gå mobilt.

Mika Wallgren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.