Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 9 november 2016, 10:11
Juan-Pablo Roa, vd på IQ.
Foto: IQ
En rapport från IQ beskriver hur 15-24-åringar i snitt nås 1 120 gånger av alkoholreklam och alkoholbudskap i sociala och traditionella medier.
Organisationen IQ, som är ett fristående dotterbolag till Systembolaget, presenterade under onsdagen en rapport som visar att 15-24-åringar i snitt nås 1 120 gånger av alkoholreklam och alkoholbudskap.
– Att över 1100 positiva budskap om alkohol i månaden påverkar unga människors inställning till alkohol är självklart. Jag är övertygad om att mängden alkoholreklam och alkoholbudskap som unga nås av bidrar till en romantiserad bild av alkohol, minskar riskmedvetenhet kring alkohol och påverkar deras alkoholkonsumtion, kommenterar Juan-Pablo Roa, vd på IQ rapporten.
I rapporten beskrivs även hur barn och unga kan ha svårt att avgöra vad som är reklam.
– Många av de alkoholbudskap som når unga idag, inte minst via sociala medier, kanske inte i juridisk mening är alkoholreklam, men det är min starka övertygelse att det i många fall handlar om just marknadsföring av alkohol. Det finns all anledning att fundera över hur vi ska definiera alkoholreklam i framtiden, säger Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet, som har tagit fram rapporten.
Björn Wallenberg