Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så påverkar räntehöjningen reklamköpen

Publicerad: 4 september 2008, 12:12

Idag höjde Riksbanken räntan. Igen. Men riskerna för en störtdykning i reklaminvesteringarna är inte stora, spår IRM.


Elisabeth Trotzig. Foto: Hanna Teleman

– Den underliggande ekonomin är stabil i Sverige och företagen fortsätter att investera, säger Elisabeth Trotzig, vd på IRM.

Konjunkturen är på väg ner. Men annonseringen från de svenska företagen fortsätter att ligga på en hög nivå. Det är lite förvånande. Förra lågkonjunkturen följde reklaminvesteringarna med börsen när den rasade. Men då var både börsen och marknadsföringsbudgetarna uppumpade av riskkapital.

Idag är läget ett annat. Både de svenska företagen och statens finanser står starka trots börsras och finansoro. Organisationen Företagarna är däremot oroliga efter räntehöjningen idag.
– Helt onödigt, det är ett försiktigt ord, säger Företagarnas vd Anna-Stina Nordmark Nilsson till Di.se.

Svenskarnas privatekonomi får det också tuffare med räntehöjningen. Handelns Utredningsinstitut har redan märkt att tillväxten mattats av.
– Dessutom har sparandet urholkats av börsnedgången, säger Elisabeth Trotzig.

Svenskarnas oro för ekonomin ökar också i mätning efter mätning. Men att det skulle bli ett ras i medieinvesteringarna är inte troligt.
– De här förändringarna sker successivt och det blir inte ett totalt stopp. Men det är klart att den inte är positivt och vi står fast vid att investeringarna blir lägre i höst och minskar något nästa år.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.