Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så påverkas vi av likes

Publicerad: 27 september 2013, 07:50

Like på Facebook.

Aegis Media har genomfört en studie med Cambridge University för att vetenskapligt bevisa effekten av en like. Aegis uppfann ett falskt varumärkes som man påstod hade 150 på nacken. Studien pekar nu på fördelarna och riskerna med likes.


Ämnen i artikeln:

Aegis

Cambridge-studien visar att ju mer likes ett varumärke får desto bättre rating oavsett vilka variabler man tittar.

Studien  visar samtidigt att såväl varumärken som byråer har farhågor över vad  som gäller om man lockar till sig fel ”fans”, enligt Adage.

Isobars strategichef för sociala medier, James Craig, uppfann att falskt varumärke för studien – Ashwood Furnishings.

Det falska bolaget påstod att man hade 150 år på nacken och planer på att expandera till USA.

En  grupp respondenter fick också se varumärkets Facebook-sida. Alla i  gruppen fick se exakt samma sida, men olika personer fick se att sidan  hade olika antal likes. Detta kunde variera från 2 till 2 miljoner, enligt  Adage.

Studien visar också att ju mer likes desto bättre rating  när det gäller intresse, tillförlitlighet, uppskattning, rekommendation  och betydelse.

Så fort antalet likes gick up trodde respondenterna också att det påhittade bolagets möbler kostade mer
–  Värdet av deras fans påverkar andra. Dessa slag omedvetna anspelningar  kan användas för att skapa en god effekt och popularitetskänslan på  intressanta och angelägna sätt, säger James Craig till Adage.

Han  nämnde även modekedjan C&A i Brasilien som använder likes som en  separat produkt i butiken, där man hänger upp klädhängare med siffror  över antalet likes, enligt Adage.

Det finns dock ett problem med att sträva efter många likes.

Studien visar att den positiva effekten inte växer lika starkt när man når över 200 000 likes.

Studien  visar också att det finns könsskillnader där kvinnor minns antalet  likes bättre och ger en mer positiv feedback än vad män gör.

Det  är också, och kanske inte helt oväntat, högre sannolikhet att flitiga  Facebook-användare påverkas mer av hur många som gillar en vissa produkt  eller företag än de som inte är så flitiga användare.

iProspects chef för sociala medier, Ed Hartigan, pekar också på farorna med fel slags likes.
–  Du måste gardera dig mot fejkad popularitet. Precis som människorna i  vår studie så är varumärken inte immuna mot flockbeteeenden – många  sätter upp Facebook-sidor och får snabbt upp antalet likes. Nu har man  tagit ett steg tillbaka och frågat sig. Varför är vi inom det digitala.  Vad kommer härnäst, säger han till Adage

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Aegis

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.