Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så plundrades Gul & Blå

Publicerad: 12 februari 2010, 10:38

Gul & Blå, skapat av Lars och Maria Knutsson, var ett av 70-talets coolaste varumärken. Men i fjol var det nära att bolaget gick under. Detta efter att varumärket kidnappats av oseriösa företagare.


Gul & Blå är nu tillbaka på banan igen.

Det är tidningen Justitia som berättar historien om Gul & Blå i sitt senaste nummer. Varumärket Gul & Blå har de senaste åren kontrollerats av Crister Boork. Men under 2008 sålde han sitt försäljningsbolag till företaget Heart of Brands. Som betalning fick han aktier i företaget.

Men efter försäljningen började det plötsligt gå dåligt för bolaget som gjorde en förlust på 8 miljoner kronor, enligt Justitia,

Crister Boork bröt kontraktet. Bolagets F-skattesedel drogs kort efter det in. Trots det såldes bolaget vidare till två unga kvinnor – båda med ett antal konkurser i bagaget.

Butikerna drevs vidare under Gul & Blås varumärke, trots att hyran inte betalades och att skattesedel saknades. Crister Boork försökte få till ett möte med bolagets nya ledning.
– Jag var där ock försökte diskutera med ledningen men möttes då av en 120 kilo tung vakt som bad mig gå därifrån, berättar han för Justitia.

I december ifjol sattes bolaget slutligen i konkurs. Men innan konkusen drog bolaget på sig 53 betalningsanmärkningar. Crister Boork har nu återfått kontrollen över varumärket.
– Jag ser med tillförsikt på Gul & Blås framtid. Jag tror inte att varumärket har skadats. Men jag tycker att det är viktigt att gå ut och berätta vad som har hänt. Förhoppningsvis kan det hjälpa andra företagare att skydda sig i framtiden och få dem att inse att lagar och rättsamhället inte alltid fungerar som man tror, säger han till Justitia.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.