Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så reagerar folk på den frusna pojken

Publicerad: 19 februari 2014, 16:30

Hjälporganisationen SOS Barnbyar placerade en tunnklädd pojke vid en busshållplats i Oslo. Tanken var att skapa uppmärksamhet kring konflikten i Syrien och dess kalla vintrar. Kampanjen har till och med fått Oslos borgmästare att hylla den.


Ämnen i artikeln:

SOS Barnbyar

SOS Barnbyar uppger att 6,5 miljoner människor befinner sig på flykt i  och med kriget i Syrien, varav två miljoner idag är i Jordanien, Libanon  och Turkiet.

Vintern i Syrien kan vara tuff med temperaturer under noll grader, snö och hård kyla.

SOS  Barnbyar har nu startat aktionsnätverket SOS Mayday, där folk  uppmanas att hjälpa barn som befinner sig på flykt, enligt Osloby.no

Pengarna går till varma kläder och madrasser, enligt informationschefen Synne Rønning.

SOS  Barnbyar har också dragit igång en kampanj i anslutning till SOS Mayday för  att ta tempen på hur villiga norrmännen egentligen är att hjälpa barn som fryser.

Man placerade en tunnklädd norsk pojke i en busshållplats i ett vinterkallt Norge – allt spelades in med dold kamera.

Videon har fått stor uppmärksamhet och sprids som en löpeld i sociala medier, enligt Osloby.no

Inspelningarna  med 11-åriga Johannes Lønnestad Flaaten pågick under tio dagar och det  var endast tre personer som inte erbjöd sin egen jacka för att värma  pojken.

Oslos borgmästare Faiban Stang har också blivit mycket rörd  över videon och menar att den kan fungera som en inspiration till  godhet.

Sms-kampanjen kallas ”Ge barnen i Syrien en varm jacka för 90 kronor.” 7 000 människor har gett sitt stöd än så länge.

– Det är helt överväldigande. Så många delningar, kommentarer, engagemang och inte minst donationer, säger Synne Rønning.

Släger Kommunikasjon, PureContent och Flash Studio ligger bakom kampanjen.

Här kan du läsa mer om den.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

SOS Barnbyar

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.