Reklam
Så rundar läkemedelsjätten reklamförbudet
Publicerad: 3 maj 2012, 13:01
Den 1 maj blev det förbjudet att göra reklam för enskilda vaccin. För att komma runt förbudet introducerar läkemedelsjätten GlaxoSmithKline, GSK, en vaccinportal – vaccinportalen.se - samt utnyttjar det grafiska upplägget från Twinrix-reklamen, men byter ut speakerrösten.
Ämnen i artikeln:
GlaxoSmithKlineKB
Karl-Johan Byttner
Målsättningen med GlaxiSmithKlines nya portal vaccinportalen.se är att är att skapa den mest användarvänliga informationsplatsen för resevaccinationer:
– Vi är positiva till beslutet och att vår branschförening Lif valde att ta steget mot att skärpa reglerna, säger Veronica Sandström, chef för resevaccinationer på GlaxoSmithKline.
Bakgrunden till det hela rör en striktare branschreglering.
Den 1 maj fattade branschföreningen för de forskande läkemedelsföretagen, Lif, beslut om att begränsa möjligheterna för läkemedelsföretag att använda sig av marknadsföring för enskilda vaccin riktad till allmänheten.
Detta bland annat eftersom företaget SPMSD gjort reklam för sin produkt mot livmoderhalscancer – Gardasil. Reklamen skickades bland annat till unga kvinnor.
Miljöpartiet gick i taket och menade att företaget utnyttjar ett kryphål som gör att man har lyckats komma runt EU-förbudet mot att marknadsföra receptbelagda läkemedel till allmänheten.
De nya reglerna börjar alltså gälla från och med den första maj i år och omfattar all form av reklam där produktnamn förekommer:
– Vi säljer receptbelagda läkemedel och därför är det viktigt att patienter och sjukvårdspersonal får information på ett trovärdigt och medicinskt orienterat vis, säger Veronica Sandström.
GlaxoSmithKlines sajt erbjuder bland annat fakta om olika vacciner samt vilka sjukdomar de skyddar mot, risker för olika resedestinationer och en sökfunktion för vart man kan vaccinera sig.
GlaxoSmithKline kör även igång en TV-kampanj för vaccinportalen.se.
Här använder man sig av det grafiska upplägget från Twinrix-filmerna, men har bytt ut speakerrösten.
Filmerna går upp under maj månad.
Läkemedelsföretagen får även fortsättningsvis göra reklam för vaccinkampanjer, men då handlar det om att man inte får föra fram olika varumärken.
Kampanjerna ska också granskas av Informationsgranskningsmannen, IGM, vilket är ett system som branschen använder sig av för att godkänna alla former av läkemedelsreklam och information.