Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så rundar läkemedelsjätten reklamförbudet

Publicerad: 3 Maj 2012, 13:01

Den 1 maj blev det förbjudet att göra reklam för enskilda vaccin. För att komma runt förbudet introducerar läkemedelsjätten GlaxoSmithKline, GSK, en vaccinportal – vaccinportalen.se - samt utnyttjar det grafiska upplägget från Twinrix-reklamen, men byter ut speakerrösten.


Ämnen i artikeln:

GlaxoSmithKline

Målsättningen med GlaxiSmithKlines nya portal vaccinportalen.se är  att är att skapa den mest användarvänliga informationsplatsen för  resevaccinationer:
– Vi är positiva till beslutet och att vår  branschförening Lif valde att ta steget mot att skärpa reglerna, säger  Veronica Sandström, chef för resevaccinationer på GlaxoSmithKline.

Bakgrunden till det hela rör en striktare branschreglering.

Den  1 maj fattade branschföreningen för de forskande läkemedelsföretagen,  Lif, beslut om att begränsa möjligheterna för läkemedelsföretag att  använda sig av marknadsföring för enskilda vaccin riktad till  allmänheten.

Detta bland annat eftersom företaget SPMSD gjort reklam för sin produkt mot livmoderhalscancer – Gardasil. Reklamen skickades bland annat till unga kvinnor.

Miljöpartiet  gick i taket och menade att företaget utnyttjar ett kryphål som gör att  man har lyckats komma runt EU-förbudet mot att marknadsföra  receptbelagda läkemedel till allmänheten.

De nya reglerna börjar alltså gälla från och med den första maj i år och omfattar all form av reklam där produktnamn förekommer:
–  Vi säljer receptbelagda läkemedel och därför är det viktigt att  patienter och sjukvårdspersonal får information på ett trovärdigt och  medicinskt orienterat vis, säger Veronica Sandström.

GlaxoSmithKlines  sajt erbjuder bland annat fakta om olika vacciner samt vilka sjukdomar  de skyddar mot, risker för olika resedestinationer och en sökfunktion  för vart man kan vaccinera sig.

GlaxoSmithKline kör även igång en TV-kampanj för vaccinportalen.se.

Här använder man sig av det grafiska upplägget från Twinrix-filmerna, men har bytt ut speakerrösten.

Filmerna går upp under maj månad.

Läkemedelsföretagen  får även fortsättningsvis göra reklam för vaccinkampanjer, men då  handlar det om att man inte får föra fram olika varumärken.

Kampanjerna  ska också granskas av Informationsgranskningsmannen, IGM, vilket är ett  system som branschen använder sig av för att godkänna alla former av  läkemedelsreklam och information.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

GlaxoSmithKline

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.