Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så säljer du en tegelsten

Publicerad: 22 juni 2010, 09:47

En idrottscoach från Edmonton blev Världens bästa säljare i dm-byrån OgilvyOne Worldwides tävling.
Nu blir säljtävlingen en reality.


Ämnen i artikeln:

Ogilvy

I mars öppnade tävlingen där uppgiften var att på max två minuter sälja en röd tegelsten. Bidragen har visats på Ogilvys Youtubesajt.

Syftet med hela tävlingen har varit att lyfta fram konsten att sälja eftersom reklamen allt mer har tappat kontakten med säljavdelningarna.

Förutom de mer visionära målen har Ogilvy fått stor uppmärksamhet. 230 tävlingssäljare från tolv länder har sickat in sina videors, till Youtubesajten, som visats drygt 90 000 gånger.

I går, vid Cannes Lions, var det final i säljtävlingen. Vinnare blev Todd Herman, en idrottscoach med eget företag i Edmonton New York.

Priset är tre månaders praktik på OgilvyOne och delta i arbetet att ta fram en säljguide för 21:a århundradet.

Nu är inte alla övertygade om att Todd Herman är den bästa säljaren. Från början ställde tävlingsreglerna krav på mätbara försäljningsresultat. Resultat i form av videovisningar, fans på Facebook och riktig försäljning.

Reglerna ändrades, finalisterna är underhållande men deras försäljningsresultat är inte imponerande. Ogilvy anser dock att finalisterna representerar deras tävling bäst.
Ogilvy anser att tävlingen var en sådan framgång att man nu lanserar en webb-reality med halvtimmesavsnitt som baseras på säljtävlingen.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Ogilvy

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.