Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så ser Sveriges Annonsörer på alkoholreklam

Publicerad: 2 december 2013, 09:59

Anders Ericson.

Foto: Pressbild.

Sveriges Annonsörer har kommit sitt remissyttrande om marknadsföring av e-handel kring alkohol och tobak. Sveriges Annonsörer har inget emot störningsavgifter samt att Konsumentverket hanterar tillsynen, men vill hellre se ökad kommunikation mellan branschen och Konsumentverket än striktare sanktioner.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerAnders EricsonKonsumentverket

Socialdepartementet föreslår i sitt betänkande ”En väg till ökad  tillsyn: marknadsföring av och e-handel med alkohol och tobak” striktare  sanktioner och ökad tillsyn.

Sveriges Annonsörer har inget emot att  regelverket utökas till en marknadsstörningsavgift när det gäller  annonsering till personer under 25 år, men branschorganisationen menar  att det är viktigt att förtydliga vad som egentligen menas med ”riktar  sig till”

Sveriges Annonsörer tycker också att det är mest praktiskt  att Konsumentverket blir fortsatt tillsynsmyndighet eftersom verket  redan arbetar med en rad marknadsföringsfrågor och har upparbetade  kontakter med såväl Sveriges Annonsörer som näringslivet.

Sveriges Annonsörer påpekar dock att medlemmarna redan är ”mycket begränsade” i sin kommunikation inom alkohol och tobak.

Branschorganisationens  vd Anders Ericson och dess förbundsjurist Niklas Briselius tycker  därför att en mer proaktiv dialog mellan branschen och Konsumentverket vore att föredra än  att tillsynsmyndigheten inför striktare saktioner.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.