Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så ska Attraction räddas

Publicerad: 7 december 2012, 13:17

Jimmy Sandberg gick in som vd för Attraction förra sommaren. Han ger nu sin syn på hur bolaget ska överleva efter att ha tappat storkunden Telia och därmed 70 procent av omsättningen: – Vi ska satsa mer på den egna regionen och dra nytta av våra erfarenheter och kompetens inom kundvård och digitalt, säger han.


Ämnen i artikeln:

SydsvenskanAttraction

Attraction går igenom vad som kan liknas vid ett rejält stålbad.

Sydsvenska Dagbladet skrev så sent som igår att bolaget har nära två miljoner kronor i skulder till olika leverantörer.

Attractions vd Jimmy Sandberg har dock en plan för att rädda bolaget:
– Vi  ser en större omstrukturering i reklambranschen där man talar mer om  effekt än kreativitet. Vi har haft Telia som kund i åtta år och då blir  man van att följa upp och mäta effekter av aktiviteter. Så där anser jag  att vi har en stor fördel, säger han.

Han tror också att Attraction  kan ha god nytta av sin kompetens inom digitalt när man nu är ute och  jagar nya kunder.

Inte minst för att Attractions ordförande och grundare, Stefan  Widén, redan äger sökordsoptimeraren Adomera samt för att Attraction vid  årsskiftet går ihop med ett bolag bestående av sex programmerare och  två projektledare/säljare.

Han vill dock inte uppge vilket bolag det rör sig om i detta skede.

En ytterligare åtgärd för att få skutan på rätt köl är att fokusera nyförsäljningen på den egna regionen:
– Vi  har vissa Stockholmskunder och ska naturligtvis fortsätta att leverera  till dem, men vårt huvudsakliga fokus ligger på Malmö- och  Skåneregionen, säger Jimmy Sandberg.

Ni kanske var lite Fat &  Happy med Telia och tänkte inte så mycket på riskhantering?
– Det har  varit Attractions akilleshäl i många år så jag tror att det ligger en  del i det. Men man måste också komma ihåg att jag kom till byrån för att  dra igång en satsning på nya kunder, säger Jimmy Sandberg.

Han  uppger att man hade på känn att något var i görningen kring Telia.  

Volymerna minskade successivt och Attraction bemöttes med en avvaktande attityd så fort man kom med förslag på nya idéer. Kontraktet sades  upp i augusti:
– Vi har haft ett långt förhållande och en fantastisk  resa tillsammans, men alla resor tar slut någon gång, säger Jimmy  Sandberg.

Attraction ska främst fokusera på B2B-området i regionen.

Det låter likt Hilanders och där man valde att lägga ned i regionen?
– Jo, fast vi gör mer digitala insatser, säger Jimmy Sandberg.

Attraction hade en byråintäkt på 11,6 miljoner kronor, varav 70 procent kom från Telia-konto.

Uppdragen har framförallt handlat om B2B, med alltifrån att hantera event till att skicka ut nyhetsbrev.

Vad finns det för risk att Stefan Widéns tålamod tar slut i och med att kassan ebbar tom?
– Vi jobbar utifrån den plan som vi har kommit överens om, säger Jimmy Sandberg.

Telias  kalldusch gjorde att många personer har lämnat bolaget, men det finns  en kärntrupp på cirka tio personer, varav två konsulter, kvar.
–  Media har talat om att 13 personer lämnat bolaget, men det stämmer inte  utan det rör sig snarare om 10 personer i och med att vissa har gått  över till vårt eget bolag Adomera, säger Jimmy Sandberg.

Har du några hard feelings gentemot Telia?
– Det  blåser nya vindar och då är det förståeligt att även Telia ser över hur  man jobbar för att hitta nya infallsvinklar, säger Jimmy Sandberg.

Du fick från Infab till vd-posten hos Attraction. Hur ser du på beslutet?
– Jag ångrar det inte en sekund. Jag har lärt mig otroligt mycket, säger Jimmy Sandberg.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

SydsvenskanAttraction

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.