Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så ska DDB bli nummer ett

Publicerad: 3 september 2013, 11:46

Jerker Fagerström

Foto: Krister Berntsson

Efter fyra år på DDB kliver nu plannern och projektledaren Jerker Fagerström upp som creative director. Och målet är att göra byrån till nummer ett.


Ämnen i artikeln:

DDB Stockholm

– Som fullservicebyrå vill vi fokusera på kundens affärsproblem, säger Jerker Fagerström. Vi vill gå gå djupare än en vanlig reklambyrå och lösa problemet bakom problemet. När vi är bra är vi jäkligt bra och nu ska vi bli bra hela tiden.

Innan sommaren berättade DDB Stockholms vd David Sandström i en Resumé-intervju om att det planerades förändringar på byrån. Resultatet blev fyra avdelningar: en produktionsenhet, en projektenhet, en specialistenhet och en kreatörsavdelning.

Som chef för kreatörsavdelning klev något oväntat plannern och projektledaren Jerker Fagerström fram.

– Efter att David ställt frågan så funderade jag i en vecka, berättar han. Jag pratade med den kreativa partnergruppen och det hjälpte mig att landa i beslutet att det här var en fantastisk utmaning. Den typen av utmaning man inte ofta får, att leda en av Sveriges bästa reklambyråer i utvecklingen att bli ännu bättre.

Omorganisationen av DDB föregicks av samtal och diskussioner och det var i ett sådant samtal som Jerker Fagerströms namn dök upp.

– Det här är verkligen inget jobb jag sett framför mig, säger han. Men i samtal med David och kreativa partnergruppen hävdades att när jag i mina tidigare roller varit som bäst så har jag gjort det jag nu förväntas göra på heltid – få oss och kund att enas i bästa möjliga idé.

Målet med omorganisationen är att DDB ska ta en topposition bland landets byråer. Och för att nå dit handlar det om integrerat samarbete mellan alla avdelningarna.

–  Vi sträver mot samma mål och vill att alla ska komma med input oavsett vad det står på visitkorten, säger Jerker Fagerström. Det handlar också om att lägga lika starkt fokus på alla delarna. Ingen bryr sig om att du har en jättebra strategi om du har stavfel i annonsen.

Innan omorganisationen hade DDB två creative directors, Fredrik Simonsson och Magnus Jakobsson. Det kliver nu ner och blir kreatörer och rådgivare. Men Jerker Fagerström ser det inte som något problem att bli chef över dem.

– Det känns oerhört kul att ha Fredrik och Mange tillbaka som kreatörer, säger han.

Han framhåller att en av DDBs styrkor är prestigelösheten. Det finns partners som sitter och skriver texterna till McDonalds brickunderlägg.

– Det är ingen skillnad på att skriva brickunderlägg för McD eller att göra den största BigMac kampanjen på åratal. Båda jobben har samma höga ambitionsnivå, vilket handlar om att göra det som är rätt för kunden, inte det som är lätt att få genom hos kund.

Fotnot:
Forsman & Bodenfors är Sveriges största byrå följd av DDB och Åkestam Holst

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

DDB Stockholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.