Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så ska de lyfta Lowe Brindfors

Publicerad: 29 augusti 2008, 07:56

Mer koncepttänk kring reklam och mer innovation istället för kreation. Det är två ingredienser Lowe Brindfors nya kreativa chefer tänker blanda i soppan för att lyfta byrån till nästa nivå. Under tillredningen vill de få bukt med fabriksrykten och tajta till arbetsgrupperna.


truefalse

Rickard Villard och Martin Bartholf. Foto: Madelene Hansson

Det är bara två veckor sedan Rickard Villard och Martin Bartholf tillträdde som Lowe Brindfors nya kreativa chefer. Frågan som skapat en del turbulens på byrån, en turbulens som ledde till att Tove och Olle Langseth och Håkan Engler slutade, lyder ”hur kan vi bäst rusta byrån för framtiden?”.

Martin Bartholf och Rickard Villard har ett svar. Först handlar det om att skapa starkare reklamkoncept åt sina kunder.
– Det finns få varumärken som drivs av långsiktiga koncept, istället tar man sig framåt med hjälp av enstaka utspel, säger Rickard Villard. Vi vill ta reklamen från att vara en massa små isolerade skrik till att ha ett gemensamt tonläge som får utvecklas över tid.

För att hitta koncepten kommer Brindfors att titta mer på var kunden är på väg på längre sikt och göra reklam som drar kunden ditåt. Det kräver att byrån går djupare in i kundens verksamhet och kommer in tidigare i processer.
– Vi måste börja inne i företaget och titta på hur vi tillsammans utifrån dess produkter eller tjänster kan åstadkomma en starkare upplevelse av företaget, säger Martin Bartholf.

Rickard Villard och Martin Bartholf vill också flytta Brindfors från kreation till innovation, som de uttrycker det. Som exempel ger de Crispin Porter + Boguskys webbsida för pizzaleverantören Dominos i USA. För att öka antalet pizzabeställningar valde byrån att förändra menyn på beställningssajten till en ”bygg din egen pizza och få den hemlevererad”-funktion.
– Den tekniska utvecklingen gör det lättare att komma med den här typen av förslag, säger Rickard Villard.

Webben är också ett medium som visat sig vara en guldfyndighet för Lowe Brindfors. Byrån är Lowe-nätverkets framkantsbyrå när det kommer till det digitala, vilket fungerar som en dörröppnare. Arbetet med Stella Artois var från början bara på digitalsidan, men den sista kampanjen byrån gjorde omfattade även andra medier. Häromdagen åkte kreatörerna Petter Lublin och Martin Ericson till Lowe New York för att hjälpa till med en pitch för en jättekund, och Lowe Lola i Spanien har gett Brindfors i uppdrag att ansvara för den digitala delen av glassvarumärket Magnum på global nivå.
Rickard Villards sejour i New York blev också både en marknadsföringsresa och något av ett utbildningsuppdrag, där det svenska sättet att arbeta planterades i New York.
– Nu måste vi få upp webben mer på agendan, både internt och gentemot nätverket, och visa att vi vill ha uppdrag från andra Lowe-byråer, säger Rickard Villard.
Förhoppningen är att de sedan ska få utvidgade uppdrag som omfattar mer än det digitala, precis som det hände med Stella Artois.

Betydelsen av att tre nyckelpersoner lämnat Lowe på kort tid vill han och Martin Bartholf tona ner. Visserligen lämnar de ett hål efter sig, men det innebär också en nystart. Och avhoppen kom inte som någon överraskning internt.
– Men även om det är trist att kompisar slutar, så är det alltid bra med förändring, säger Rickard Villard.
– Det är en tydlig skinnömsning för byrån, det blir tydligt för alla här att vi står inför en konkret förändring. Det är lite tråkigt att de slutar, men vi har mycket roligt framför oss.

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.