Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så ska F&B rädda miljoner till svenska spelare

Publicerad: 23 April 2009, 09:51

Slarvig med spelbongarna? Skaffa spelkort! Förra året räddade spelkortet hem 51,8 miljoner till svenska spelare som glömt eller tappat bort sina speltalonger.


Svenska Spels Spelkortet fungerar som en ren backup.
Den som tappar sin spelkupong kan alltid hänvisa till Spelkortet, som fungerar både som medlems- och laddningsbart kundkort.

Det kan tyckas självklart att den som vinner stora pengar också gör allt för att försäkra sig om vinsten. Men den sammantagna summan över vinster som aldrig kvitteras ut av vinnaren är förvånansvärt stor.
25,2 miljoner kronor i vinstpengar hämtades aldrig ut under förra året eftersom spelaren troligtvis tappat bort kvitto eller glömt lämna in sin spelkupong, för att kvittera ut vinsten.

Spelkortet blir i det läget garanten som aldrig missar att ta hem vinsten.
– Förra året räddade vi faktiskt hem 51,8 miljoner kronor via Spelkortet, vinster som aldrig skulle ha betalats ut annars, säger Jeanette Ström, pr-chef på Svenska Spel.
– Många blir glada, en del lätt chockade när de får beskedet, säger hon.

Forsman&Bodenfors tar också fäste på just hur lätt en spelkupong försvinner i den nya filmen som är inspelad i Afrika, i tre längdversioner.
Det kan tyckas aningen långsökt att förlägga handlingen för ett svenskt spelkort till den afrikanska kontinenten, men greppet får sin förklaring…

– För att nå rätt i målgruppen väljer vi att gå tyngre kring vid sport- och spelrelaterade händelser som till exempel Triss-skrapet, Lotto- och Kenodragningar. Vi har även lagt fokus på kring Hockey-VM som börjar på fredag, säger Jeanette Ström.

Arbetsgrupp och kampanjupplägg:

Byrå: Forsman&Bodenfors
Kund: Svenska Spel
Uppdragsgivare: Adam Jacobsson, Carl-Henric Stjerna, Jeanette Ström
Titel: Kvittot
Första publiceringsdag: 24 april
Längd: 75 sek
Projektledare: Andreas Engstrand
Produktionsledare: Martin Johansson
Art Director: Kim Cramer
Copywriter: Martin Ringqvist, Robert Lund
Formgivare: Marc Eastmond
Byråproducent: Magnus Kennhed
Produktionsbolag: Camp David
Postproduktion: Redrum
Mediebyrå: Carat
Regissör: Björn Stein & Måns Mårlind
DOP: Carl Nilsson
Producent: Peter Kydd

Kampanperiod 24/4-10/5.
TV-Kanaler:  TV4, TV4+, TV4Fakta, Kanal 5, TV3 och TV6 .
Internet: Webb-TV ca 30 % av Internetbudgeten, Aftonbladet, Expressen, SVD, Svenska Fans och andra sportsajter
Versioner: 20, 50 och 75 sek

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.