Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 25 november 2009, 12:45
Pernilla och Martin. Två svenska dedikerade fans som brinner för sitt allsvenska lag. Och som fungerar som en positiv motbild till huliganen. Båda hyllas Garbergs nya filmer för Svenska Spel.
Garberg presenterar två nya filmer som en slutvinjett för Svenska Spels höstkampanj Supporterlaget.
Filmerna är Svenska Spels hyllning till två supportar, Martin och Pernilla, som själva får vittna om sitt engagemang och samtidigt ger en både mer nyanserad och positiv bild än den som presenteras med svarta rubriker i många medier.
Svenska Spel startade i september, tillsammans med allsvenska fotbollsklubbarna, ett upprop för den goda supporterkulturen, som ett svar på allt fler exempel på läktarvåld och huliganism under säsongen.
– Avarterna inom supportleden har blivit ett större problem senaste året. Det är inte okej, vilket vi med den här satsningen adresserar vi till vår motpart: Svenska Fotbollförbundet och klubbarna. Men det sköter vi sinsemellan oss. Samtidigt vill vi som huvudsponsor utåt slå vakt om den positiva inramningen som alla schyssta supportrar står för. Det är dem vi vill hedra och tacka med kampanjen, säger Carl-Henric Stjerna, varumärkeschef för Svenska Spel.
Och de goda exemplen hittade man just i mängden fans. Klubbarna fick själva lansera en representant som sedan röstades fram av drygt 30 000 fotbollsintresserade svenskar. De belönades med 10 000 kronor under Fotbollsgalan för ett par veckor sedan.
Samtidigt betonar Carl-Henric Stjerna att man från Svenska Spels inte vill komma med några förmaningar eller ställa några villkor på supportarna:
– Supporterfalangerna vill alltid vara neutrala. De går hellre med hinken och samlar pengar än lierar sig med någon kommersiell aktör. Det har vi full respekt för. Därför väljer vi också att lyfta fram den enskilda supporten.
Huvudbyrå för Supporterlaget är Garbergs. Produktionsbolag film är
Popcore/Acne Film. Produktionsbolag webb Phosworks Mediebyrå Carat. PR Brand PR,
Eventbyrå JJP.
Peter Willebrand