Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så ska Googles verktyg skapa bättre marknadsförare

Publicerad: 30 oktober 2014, 11:00

Google introducerar ett verktyg för att underlätta för marknadsförare att bättre förstå sina kunder – Consumer Barometer. Verktyget har data från nära 50 länder och omfattar 150 000 konsumenter.


Ämnen i artikeln:

Google

– Svenska företag kan vinna mycket på att anpassa sig efter de svenska konsumenternas digitala beteende, säger Anna Wikland, som är affärsområdeschef på Google Sverige i en kommentar.

Consumer Barometer är ett gratis och interaktivt verktyg för att hjälpa både företag och marknadsförare att bli på att förstå konsumenterna i ett föränderligt medielandskap.

Det går att ta reda på alltifrån hur många svenskar som shoppar via mobilen eller hur många som ser på tv samtidigt som man surfar på sin mobil.

Verktyget visar bland annat att den som inte har en mobilanpassad hemsida löper risken att förlora var fjärde kund.

Consumer Barometer täcker idag 47 länder.

Google hävdar att verktyget går djupare än många andra studier och hanterar såväl online- som offlinekällor för att få reda på vad som driver människor att fatta köpbeslut.

Google ska uppdatera verktyget varje år för tio olika branscher och det är uppdelat i tre avsnitt: The Multi-screen world, The smart viewer och The smart shopper.

Den sistnämnda delen visar exempelvis att 52 procent av kunderna har genomfört online-research innan ett köp, att 41 procent använder sökmotorer för att undersöka en produkt och att 37 procent endast kan tänka sig ett varumärke.

Smart Viewer-delen visar samtidigt att 23 procent av de svenska konsumenterna använder online-video minst en gång per dag och att 16 procent gör det på sin smartphone.

Det ger också vid handen att 12 procent ser onlinevideos medan man reser, medan 34 procent tittar via ett socialt nätverk.

– Vår förhoppning är att verktyget på ett enkelt sätt ska kunna hjälpa företag och marknadsförare att i högre utsträckning följa konsumenternas research- och köpbeteende, både i olika kanaler och i olika branscher, säger Anna Wikland i en kommentar.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.