Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så ska hon utveckla Sveriges Marknadsförbund

Publicerad: 7 Oktober 2016, 07:26

Fransesca O'Brien Apelgren

Francesca O´Brien Apelgren är ny vd för Sveriges Marknadsförbund. För Resumé berättar hon om hur hon vill utveckla organisationen och vad besökarna kan vänta sig på Tendensdagen.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Marknadsförbund

Grattis till det nya jobbet som vd på Sveriges Marknadsförbund. Åt vilket håll vill du ta organisationen?
-  Tack! Jag har suttit många år I Sveriges Marknadsförbunds styrelse samt varit vd för Marknadsföreningen i Stockholm och kunnat vara med och påverka och driva förändringarna inom marknadskommunikationens olika discipliner. Det arbetet vill jag fortsätta med på en nationell såväl som på en internationell nivå tillsammans med våra medlemmar.

Vad blir dina största utmaningar?
– Tre saker:

– Ett: att bygga en plattform utifrån medlemmarnas intressen, behov och önskemål. Våra medlemmar sitter på ledande positioner och verkar i ledningsgrupper samt i styrelser och är pålästa och verksamma i den digitala rörelsen.

– Två: Att sprida kunskap om Sverige och dess starka varumärken som kan bidra till att öka exportutvecklingen och konkurrenskraften. Sveriges Marknadsförbund har en betydande roll i exportindustrin.

– Tre: Att öka insikten hos valberedningar och valnämnder att marknadsförare behövs i styrelserummen. För det är just marknadsförarna som kan företagets varumärke, den digitala strategin och har den kommunikativa förmågan att kunna förmedla företagets kärnvärden. Tilläggas kan att det är marknadsförarna som är nära marknaden och har de värdefulla kundinsikterna.

Vad händer på Tendensdagen?
– Vi bjudit in en mängd olika duktiga talare. Temat för dagen är integration och integritet. vi har 450 biljetter som såldes slut på 20 timmar. Det är helt fantastiskt vilket gensvar vi har fått.

Vad ser du mest fram emot under dagen?
– Jag tycker att det ska bli jättekul att få moderera Tendensdagen i år igen- Kan inte välja ut en talare som jag ser mest fram emot, utan framgångsreceptet är nog mixen. Sen ska det förstås bli kul att få intervjua Micael Bindefeld och då inte i sin roll som festfixare utan i sin roll som entreprenör med stort samhällsengagemang. Jag kommer även att intervjua Lottie Knutson som numera arbetar som styrelseproffs på heltid.

Johan Såthe

Ämnen i artikeln:

Sveriges Marknadsförbund

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.