Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så ska Klirr skapa framtidens reklambyrå

Publicerad: 5 September 2013, 09:34

Anders Hasselstrand och Fabian Zwedberg.

Fusionen mellan Klirr Stockholm och Tewonder innbär inga personalnedskärningar. Med Tewonder får Klirr ett starkare digitalt erbjudande. Nu vill man skapa kommunikation som ännu inte görs.


Ämnen i artikeln:

TewonderAnders HasselstrandFabian ZwedbergKlirr Stockholm

I förra numret skrev Resumé om fusionen mellan Klirr Stockholm och Tewonder.

I måndags flyttade Tewonder in i kontoret Pryssgränd nedanför Mariahissen på Södermalm. Det handlar inte om ett byråköp., inga pengar går mellan byråerna. Inför samgåendet har byråernas respektive vd:ar Anders Hasselstrand och Fabian Zwedberg arbetat fram en vitbok till de 80 medarbetarna för hur byråns verksamhet är tänkt att fungera framöver. En byrå som i huvudsak blir digital. Tidigare har Klirr Stockholm tagit in extern digital kompetens i form av app- och webbyråer för att komplettera sitt erbjudande.

– Marknaden har förändrats väldigt snabbt utifrån ett konsumentperspektiv. För att kunna integrera den digitala sidan mot att bygga upp en kommunikation som inte finns i dag behöver vi nya muskler. Jag har länge kännt "vi kan göra så mycket mer", nu har vi den spetskompetens som krävs, säger Anders Hasselstrand.

Anders Hasselstrand och Fabian Zwedberg har ett gemensamt förlutet. Under 2000-talet ingick Klirr Stockholm och Tewonder i BBDO-nätverket tillsammans med Proximity. När Tewonder växte från ett produktionsbolag som i huvudsak jobbade mot reklambyråerna till en digital fullservicebyrå som jobbade direkt mot kunden tog Fabian Zwedberg beslutet att köpa ut sig från nätverket 2006. Den senaste tiden har han märkt av en ökad digital konkurrens från flera håll:

– Vi har märkt att vi stött på utmanare från pr-byråer när det kommer till bearbetning i sociala medier, av reklambyråer som vill göra bredare digitala kampanjer och av digitala byråer som jobbar plattformsdrivet i de egna kanalerna . Jag vill inte föringa integrerade kampanjer där man använder köpt media för att driva in konsumenterna till en kampanjsajt. Men för att arbeta långsiktigt och ta ett helhetsgrepp måste man förstå vikten av de egna kanalerna, säger Fabian Zwedberg som nämner klädmärket Casall som ett exempel på hur Tewonder har arbetat långsiktigt med det digitala som utgångspunkt.

I den nya konstellationen blir Anders Hasselstrand vd medan Fabian Zwedberg intar rollen som försäljningsansvarig och projektledare. Under den första tiden kommer Tewonder och Klirr Stockholm att arbeta med sina befintliga kunder som två olika byråer.

– Vi avvaktar och ser hur processen artar sig. Vi kommer att jobba på som vanligt för att behålla blicken på bollen. I nästa steg kommer vi att erbjuda våra nya kompetenser till våra befintliga kunder. Inom en månad kommer vi att vara med i pitcher med vårt nya erbjudande, säger Anders Hasselstrand och fortsätter:

– Jag ser ett behov av en ny typ av reklambyrå. Där det digitala blir en naturlig del av strategin från början.  I andra hand upplever jag att byråerna inte sätter sin kommunikation i ett affärsmässigt sammanhang i tillräckligt stor utsträckning. För oss är reklam en investering.

Hur har personalen reagerat på samgåendet?
– Alla som jobbar kreativt här har sett behovet från kunderna. Den här fusionen handlar inte om att bli mer kostnadseffektiv. Därför ser medarbetare det som en dynamisk förändring.

Filip Zwedberg fyller i:

– På Tewonder förstår alla att vi måste göra det här för att ta ett större grepp om kunden. För medarbetarna blir det ett sätt att jobba med hela paletten och för oss som byrå kommer vi inte komma in från sidan som det ofta blir för en disciplinbyrå. Vi tar ett ytterligare steg. Tidigare har det  digitala varit något man adderar när strategin är satt. Nu är biten en integrerad del av hela processen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.