Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så ska Komm få fler kvinnor som Guldäggsordförande

Publicerad: 1 november 2012, 13:42

Jessica Bjurström.

Foto: Pressbild.

Bara en enda kvinna, Forsman & Bodenfors copy Anna Qvennerstedt 2011, har varit huvudordförande för Guldägget sedan tävingen startade 1960. Komm, som anordnar tävlingen, hoppas att deras stadgeförändring gällande jämställdhet ska förändra den siffran.


Ämnen i artikeln:

GuldäggetKOMM

I dagens papperstidning kunde Resumé avslöja att det blir McCann Ericksons svenske cd  Andreas Dahlqvist som blir juryordförande i nästa års upplaga av  Guldägget.

Det betyder att reklampriset, som har delats ut sedan 1960,  utser ytterligare en bland väldigt många män på ordförandeposten.

Under tävlingens nu 52-åriga historia har endast en kvinna, Forsman  & Bodenfors copy Anna Qvennerstedt 2011, varit huvudordförande för  Guldägget.

Jessica Bjurström, vd för Komm som anordnar Guldägget, menar att när  huvudordförande för Guldägget tas fram av Komms styrelse, som består av  branschens representanter, gör man en lista som utgår från hur  prisbelönt personen är gällande guldägg och internationella priser.

– Det blir alltså rätt mycket historik som man utgår ifrån och som vi  alla vet är historien snedvriden när det gäller genusfrågan. Det har funnits en  förlegad bild där manliga cd:ar har jobbat med flertalet män i  arbetsgrupperna som sedan har vunnit priserna, säger hon.

– Vi börjar med att kolla på hur prisbelönt en person är, men sedan  spelar personlighet och ledarskapsförmåga in. Den här människan ska  hålla koll på 55 personer och det kräver ett ledarskap vilket ofta  kommer från att ha haft en viss roll på en byrå.

Jessica Bjurström  hoppas att den stadgeförändring som Komm nyligen genomförde gällande  jämställdhet, att "aktivt stötta medlemsföretag i att skapa en god och  jämställd arbetskultur med fokus på ledarskap, arbetsvillkor och  lönenivåer", ska påverka utvecklingen positivt gällande kvinnor som  huvudordförande för Guldägget.

Att det kan lyfta fram fler kvinnor som  creative directors och i andra kreativa roller i projekt som syns och  sedan premieras i tävlingar.

Hur kommer stadgeförändringen på sikt kunna påverka valet av Guldäggsordförande?
– Det var helt historiskt att vi röstade igenom den och att vi nu aktivt  kan jobba med frågor kring genus och mångfald på byråerna ute i landet.  Det kommer att bli bättre för nu gör vi något åt det. Nu sitter vi inte  bara och förbannar sakernas tillstånd, utan nu är det showing by doing.

Jessica Bjurström berättar att hon lyfte frågan om  kvinnorepresentation även på Cannes Lions representationsmöte för två veckor  sedan.

– Att om vi i våra respektive länder skickar fler kvinnor till Cannes så  kommer de tillbaka med något som ger dem fördelar i karriären. Att det  blir en god spiral. Men när jag lyfte det blev det jävligt tyst i  rummet. Vi har trots allt kommit ganska långt i Sverige jämfört med  många andra länder.

Hur tycker du framtiden ser ut gällande fler kvinnor på ordförandeposten?
– Jag är helt övertygad om att det kommer att komma fler. Vi ser redan  nu att det är betydigt fler kvinnor som är med i våra jurys och är  ordförande för de olika kategorierna. Då hamnar de på listan för att bli  huvudordförande. Det är en utveckling som kommer att ta tid, men vi  jobbar för att den ska gå åt rätt håll.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

GuldäggetKOMM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.