Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så ska Lowe Brindfors få oss att testa Saab

Publicerad: 11 september 2008, 07:05

Turbogenen. Ett personlighetstest ska leda oss fram till rätt bilmodell. Det är idén bakom Lowe Brindfors nya kampanjsajt för Saab.


Glöm biopower eller diesel!

Nu är det inte länge enskilda modeller från Saab som ska marknadsföras.

I kampanjsajten turbogenen ska alla modeller lyftas fram.

– Vi har utgått från konsumentens behov, ungefär på samma sätt som tv-handlarna säljer olika platt-tv-modeller beroende på om du är mer intresserad av film än till exempel sport, förklarar Joakim Wållgren, planner.

Ett personlighetstest bestående av sex frågor slussar fram besökaren till rätt modell.

Arbetsgruppen bakom kampanjen.

– Det har varit en teknisk utmaning att på sex frågor hitta mönster som träffar rätt.

Sociologiska och demografiska parametrar blandas i en miljö som är en mix av film, 3D och animation. Regissör för siten är Alpabetical Order och Acne Digital är produktionsbolag. Resultatet känns stilrent Saab med sobra färger och stram grafik.

I testet får man bland annat välja ur en flora av historiska personer som man anser stämmer med den egna personligheten. Besökaren får också designa ett eget magasin och svara på hur många personer han eller hon äter frukost tillsammans med.

När Resumé testar känns stereotypen nästan generande träffsäker.

– Ett riktigt vetenskapligt test ligger till grund, berättar Joakim Wållgren.

– Vi gör alla olika typer av val i livet, som definierar oss både som personer och vad vi gör. Testmomentet är inte nytt i sig, men vi ville ta det steget längre och få folk att tänka på andra saker än till exempel favoritmåltid. Syftet i slutänden är förstås att besökarna ska få en personligare relation till Saab.

Bilmarknaden är tuff just nu i hela världen. Ni bär en tung varumärkesbörda på era axlar?

– Ja, det är klart att det är en utmaning att sälja bilar i en vikande konjunktur.

Idag finns en siten på engelska på saab.com samt i lokala versioner i Sverige, Schweiz, Holland och Finland. Under hösten går den upp i fler länder.

– Vi kommer också att marknadsföra den i annonser och i utomhuskampanjer.

Arbetsgrupp
Kund:
Saab Automobile
Uppdragsgivare: Lena Olander/Fredrik Gustafsson, Johan Grundin/Annika Priou
Byrå: Lowe Brindfors
Arbetsgrupp: Magnus Wretblad cd, Tim Scheibel ad, Jakob Swedenborg ad, Joakim Norman designer, Henrik Haeger copy, Joakim Wållgren planner, Patrick O´Neill proj.ledare, Helena Wård prod.ledare, Espen Bekkebråten byråprod, Daniel Isaksson flash, Tobias Löfgren flash
Produktionsbolag: ACNE Digital flash, ACNE Film/Alphabetical Order film och regi,  3D-Syndicate.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.