Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så ska Lowe Brindfors rädda Saab

Publicerad: 29 augusti 2009, 10:37

Ett bilmärke mitt i krisen. Men det hindrar inte Saab från att lansera en ny global kampanj. Lowe Brindfors tar bilmärkets varumärke tillbaka till rötterna – Trollhättan. Och Asha Ali ska bli årets Oh Laura.


Ägarfrågan är fortfarande i högsta grad olöst.
Men på Saab måste det vara business as usual.
På söndag inleder den hårt pressade biltillverkaren en ny global kampanj som går brett i flera medier: film, webb, annonser, utomhusreklam och en mässfilm.

Kampanjtemat Changing Perspective är signerat Lowe Brindfors, som tar varumärket tillbaka till skissbordet: till den innovationsdrivna ingenjörskonst i Trollhättan som en gång gav Saab både unik funktion och design.

Och allt sker till tonerna av Asha Ali som specialskrivit låten The Time Is Now till kamanjen, samma upplägg som när Oh Laura spelade in Release Me till en Saab-kampanj och fick en världshit.
The Time Is Now kommer också att finnas med på hennes Alis album: Hurricane.

– Det har varit så mycket snack om Saab senaste året. Vi ville påminna alla om vad varumärket står för, vad som gjort det så älskat och ett av Sveriges starkaste varumärken genom tiderna, säger Rickard Villard, kreativ chef på Lowe Brindfors.

Han fortsätter:
– Vi vill också visa det unika tänket som gjort att Saab alltid lyckats presentera revolutionerande innovation, trots att man är ett förhållandevis lite varumärke. Många har kanske glömt att Saab varit först med flera viktiga innovationer. Det har alltid funnit en massa jävla bra idéer i det här företaget. Och det kommer fler.

Rickard Villard.

Vad är utmaningen i att göra kommunikation för ett varumärke som samtidigt är omgärdat av så måna rykten och negativa rubriker?
– Som kreatör älskar man den typen av utmaningar. Det finns en fantastisk möjlighet i det stora intresset för Saab.   Det är en sådan här gång som kommunikationen verkligen kan göra en skillnad.   Och Saab ska ha en eloge som verkligen fattat att kommunikationen är ett verktyg för dem. Nu finns framtid, tro och hopp. Då är det också  extra utmanade och engagerande för oss som reklambyrå

Reklamkampanjen introducerar nya Saab 9-3X. Men språket, med inslag av animationer, i kampanjen utgår från det klassiska hantverket vid ingenjörernas skissbord på Saab.
– Saab har genom åren drivit fram många innovationer, allt från turbotekniken och stolsvärmen till effektivt utnyttjande av alternativa bränslen. Nu ska vi ta tillbaka en än större del av produktionen och initiativen till Sverige, och då vill vi också ta avstamp utifrån vad som faktiskt gör oss unika, säger Annika Priou, marknadschef på Saab i en kommentar.

Arbetsgrupp:

Changing Perspectives TVC, Web, Exhibition, Print & Outdoor
CLIENT: Saab Automobile
CLIENT CONTACT: Johan Grundin, Tina Jarlerud, Martina Rosendahl, Catarina Hagwall, Göran Anderson, Patrik Löfberg, Annika Priou.
AGENCY: Lowe Brindfors
EXECUTIVE ACCOUNT DIRECTOR: Bjarte Eide, Pelle Holm,
ACCOUNT DIRECTOR: Anna Adolfsson, Helena Wård, Louise Ahnmé
EXECUTIVE CREATIVE DIRECTORS: Villard/Bartholf
CREATIVE DIRECTOR: Magnus Wretblad
ART DIRECTOR: Rickard Villard, Patrik Westerdahl, Carl-August Savgård, Michael Fox, Richard Grönlund
COPYWRITER: Martin Bartholf, Henrik Haeger
AGENCY PRODUCER: Mark Baughen
ACCOUNT MANAGER: Martin Benninge, Frida Johansson
STUDIO ART: Ola Lanteli, Pelle Sundqvist
PRODUCTION COMPANY: Acne film & Acne Digital, Stockholm
DIRECTOR: Alphabetical order
DIRECTOR OF PHOTOGRAPHY: Jo Eken Torp
MUSIC: Asha Ali, Musicsupercircus
SOUND WEB: Dinahmoe
3D: Swiss
EXHIBITION FILM DIRECTOR: 76Ltd
PHOTOGRAPHER PRINT: Adrian Burt

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.