Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så ska miljonerna användas

Publicerad: 18 januari 2012, 18:32

Neolanes chef för market intelligence - Francois Laxalt.

Neolane fick nyligen grönt ljus med en ny finansiär. Den amerikanska riskkapitalisten Battery Ventures går in med 27 miljoner dollar: – Vi räknar med att äkta direktmarknadsföring tar en allt större del av marknadsföringsbudgeten framöver, säger Francois Laxalt, chef för market intelligence tillika talesperson på Neolane.


Neolane erbjuder en teknik för dialogmarknadsföring, vilket enkelt förklarat innebär att användaren kan skicka ett personaliserat meddelande till en särskild mottagare oavsett vilken kanal som används.

För cirka nio månader sedan släppte företaget en tjänst som gör det möjligt att personalisera marknadsföringsinformation till Facebook-användare:

–  Vi erbjuder riktig 1-1-marketing över alla kanaler, säger Francois Laxalt, chef för market intelligence tillika talesperson för Neolane.

Neolane har funnits i tio år och under den tiden har ägarna Auriga Partners, Xange och privatpersonen Gilles Queru gått in med sammanlagt tio miljoner dollar i bolaget.

Sedan ett par dagar tillbaka står det nu klart att även den amerikanska riskkapitalisten Battery Ventures går in som ägare och investerar 27 miljoner dollar i Neolane:

– Vi fick erbjudanden från flera finansiärer. Men för oss var det viktigt med ett företag i Nordamerika och där man också har ett bra teknikkunnande. Så valet av Battery Ventures kändes naturligt, säger Francois Laxalt.

Neolane har tre utstakade mål för hur pengarna ska användas. Det första är att öppna upp verksamhet i fler länder.

Neolane har idag 240 anställda och är verksamt i samtliga nordiska länder, Benelux-länderna, Frankrike, Storbritannien, Kanada och USA:

– Vi öppnade i Storbritannien och de nordiska länderna år 2005 och ville först hinna etablera oss där. Men i och med investeringen från Battery Ventures känns det som att det är rätt tid öppna upp i ytterligare ett europeiskt land samt i Asien-Stilla Havs-regionen alternativt något land i Sydamerika, säger Francois Laxalt.

Ett annat mål för hur pengarna ska användas är att Neolane vill stärka sin ställning i Nordamerika.

Ett tredje och sista mål är att utveckla produkten med nya funktionaliteter.

Tillskottet från Battery Ventures innebär att Neolanes tredje finansieringsrunda är klar.

I dagsläget är ingen ytterligare finansiering på ingång.

Neolane har heller inga omedelbara planer på att börsintroducera bolaget.

Enligt Francois Laxalt talar mycket för att företaget har framtiden för sig och han utesluter inte en börsintroduktion längre fram.

– Förklaringen är enkel. Jämfört med exempelvis tv-reklam får du betydligt mer tillbaka för varje investerad dollar du lägger på direktmarknadsföring, säger Francois Laxalt.

Hur bör reklambyråerna anpassa sig till en sådan utveckling?
– Jag vet exempelvis att man i Frankrike och Storbritannien öppnar många dotterbolag inom digital marknadsföring. Men ytterst handlar det om att stärka upp med teknisk kompetens, säger Francois Laxalt.

Häromdagen kunde resume.se berätta att Great Works satsar hårt på att plocka in tekniskt kunniga personer.

Francois Laxalt delar byråns uppfattning att den här typen av kompetens blir en allt viktigare del av kreationsprocessen framöver:

– Ytterst är det konsumenterna bestämmer i vilken riktning utvecklingen går så jag är övertygad om att byråerna måste plocka in fler experter inom digital marknadsföring, säger Francois Laxalt.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.