Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Så ska Nip/Tuck marknadsföras

Publicerad: 3 Februari 2009, 14:59

Produktionsbolaget Visual Art har gjort det igen. Här är nya trailern för kommande säsongen av den kultförklarade serien Nip/Tuck. Denna gång har de inspirerats av strippstänger, epoker och musikvideos.


Ämnen i artikeln:

Visual Art

2007 vann Visual Art pitchen för att göra trailern till säsong 5 av serien Nip/Tuck åt FX Network. Det amerikanska bolaget blev nöjda och 2008 gick uppdraget återigen till det svenska produktionsbolaget.

– Uppdraget kom in som en pitch fast det handlade mer om att pitcha manus till FX, än en pitch mot andra, säger Marcus Engstrand, regissör på Visual Art.

Idén landade i en trailer uppbyggd som en musikvideo där kvinnliga ideal från olika tidsperioder kopplas samman med instrument från seriens värld.
– Beauty through the ages, det är en bra beskrivning, säger Marcus Engstrand. Från början pratade FX om att göra något helt nytt och till och med att göra det som en hel musikvideo på flera minuter. Det innebar att vi från början hade ett enormt brett register av ideal genom tiderna. Till slut landade blev det en kortare promo med kvinnliga skönhetsideal från fyra olika epoker.

Promon blev 90 sekunder lång. Den börjar med inspiration från Marie Antoinette, går via Jean Harlow, Twiggy och landar till slut i nutid med inspiration från Barbie.

Filmen spelades in under två dagar sommaren 2008. Emnet Mulugeta och Marcus Engstrand på Visual Art står för regin. Förutom FX Network har även det LA-baserade produktionsbolaget Arsenal varit inblandad i produktionen.

– Förra gången gick allt väldigt snabbt. Den här gången hade vi mer tid på oss. Den här filmen är mer visuell än den tidigare. Den är inte heller super-effekt-tung men det var också det som var så kul med den, säger Emnet Mulugeta.

Projektet är det fjärde som Visual Art gör tillsammans med FX Network. Bolaget har förutom den tidigare promon även gjort trailern till The Shield.

Den nya trailern är uppbyggd kring dans. Koreografin är gjord av Marguerite Derricks. Totalt var 26 dansare inblandade i produktionen. Kvinnorna dansar med överdimensionerade instrument från serien. Inspiration till scenerna har hämtats från dåtidens showgirls och från strippstänger.
– Vi kombinerar det vackra med det farliga, kontrasten mellan det ömtåligt mänskliga och det vassa metalliska, säger Emnet Mulugeta.

– Scenarena som är filmade uppifrån, som ett kalejdoskop, är en form av hyllning till den amerikanska filmregissören och koreografen Busby Berkeley. Han var verkligen föra sin tid och gjorde enormt vackra saker som vi inspirerats av här, säger Marcus Engstrand.

Trailern har precis haft premiär i USA. Bilderna från den ligger också till grund för mycket av kringmaterialet som till exempel billboards och seriens hemsida.

– Det roliga med den här är att den växer. Vi har redan sett bloggare som plockat upp den och spridit den vidare, säger Emnet Mulugeta.

Nip/Tuck

Visual Art:
Directors: Emnet Mulugeta & Marcus Engstrand
Producer: Jessica Hunt
VFX Supervisor: Joel Bringmark
3D Lead: Oskar Walhberg
2D Artists: Gustaf Holmsten, Liliana Berardi
VFX Artists: Sofia Delis, Andreas Cronström
3D Artists: Jonas Forsman, Jimmy Eriksson

FX Network:
EVP Marketing and Promotions: Stephanie Gibbons
SVP On-Air Promotions: Johan Varvi
VP Special Projects/Production: Kenna McCabe
Director of Production: Julie Graham
Creative Director Studio FX Design: Ethan Adelman
Elisabeth Knight

Arsenal (Production company in Los Angeles)
Executive producer: Michele Maples
Line Producer: John Winter
DOP: Rolf Kestermann
Choreograper: Marguerite Derricks
Special effects make-up: Christien Tinsley
Editor: Dustin "Aviddiva" Robertson

Linda Fagerlind


Ämnen i artikeln:

Visual Art

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.