Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så ska reklambyrån öka kännedomen för Lions

Publicerad: 11 Maj 2015, 06:51

Volt hjälper Lions Sverige att samla tid.

Välgörenhetsorganisationen Lions är i Sverige kanske mest förknippade med sina minttabletter. I Volts första kampanj för svenska Lions ska man öka kännedomen på den svenska marknaden.


Ämnen i artikeln:

Volt

Uppdraget Volt fick av Lions var att få öka kunskapen om organisationen i Sverige. Något som gjorde att byrån fick friare tyglar. I sin första kampanj för kunden ville arbetsgruppen visa att Lions medlemmar skänker tid och engagemang i större utsträckning än andra välgörenhetsorganisationer.

– Eftersom vår primära uppgift inte var att samla in pengar, utan få folk att få upp ögonen för Lions, så kunde vi koncentrera oss fullt ut på vad deras huvudsakliga fokus faktiskt är: att samla in tid. Deras medlemmar lägger sin tid på att göra livet bättre för människor som behöver det – lokalt, nationellt och internationellt. Vare sig det innebär att bjuda ett ålderdomshem i Laxå på stormiddag eller bygga en diabetesklinik i Sri Lanka, säger Louise Wallgren, projektledare på Volt i ett pressmeddelande.

Kampansajen är navet och anpassar sig efter hur mycket eller lite tid du kan lägga just där och då. Här kan besökaren använda sin tid till en god gärning genom att dela kampanjen, tipsa vänner de tycker skulle passa som Lejon, bli medlemmar själv, läsa om både små och stora projekt, se korta filmer om verksamheten och mycket mer.  

– Lions gjorde en mätning av varumärket för en fem år sedan och då framkom att många känner till Lions logo, men inte vad den står för. Lions som hjälporganisation har begränsat med pengar till administration och reklam, men har ändå behov av att få ut sitt budskap om vad man gör. Vi blev därför tacksamma och glada över att Volt kunde hjälpa oss nå ut till allmänheten i denna kampanj. Vi är väldigt förtjusta i Volts kampanjupplägg, säger Maud Nordell, kommunikationsansvarig på Lions Sverige i en kommentar.

Övriga delar av kampanjen är också uppbyggda efter hur mycket tid mottagaren kan avvara. I helsidor får man som läsare välja om man vill läsa i 15, 30 eller 60 sekunder. På nätet använder man sig av verktyget Spritz för att anpassa läshastigheten efter hur mycket tid läsaren vill lägga. Kampanjen kommer bland annat att exponeras på Global Agencies digitala utomhustavlor, på Svd.se samt i printupplagorna av SvD, Expressen, Metro, Resumé, Perfect Guide och Hänt Extra.

Arbetsgrupp Volt:
Louise Wallgren, projektledare
Jörgen Berglund, art director
Petter Nylind, copy
Åsa Stjärnquist, original
Anton Lipovskoy, digital director
Lina Johansson, webbutvecklare

Ansvarig hos Lions:
Maud Nordell

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Volt

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.