Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så ska Toyotas nya byrå växa i Norden

Publicerad: 2 Maj 2017, 15:17

Joachim Medalen.

Foto: Pressbild

The&Partnerships chef Joachim Medalen berättar om planerna för framtiden. Dessutom står det klart att Leon Phang ansluter från INGO.


Ämnen i artikeln:

LexusReklambyråerThe&PartnershipToyota

I förra veckan berättade Resumé om Toyotas och Lexus nya byrå i Norden: The&Partnership. Byrån ägs till hälften av nätverket WPP och till hälften av den brittiska byrån CHI & Partners. Planerna på att starta upp i Stockholm fattades i samband med att de tog hem Toyotas europeiska pitch i höstas. Till chef utsågs Joachim Medalen som rekryterades från Mediacom i London.
– Jag började jobba med det här i november och fick möjligheten att leda verksamheten tvärs över alla discipliner. Det var en fantastiskt spännande möjlighet som jag inte kunde tacka nej till, säger han.

Joachim Medalen kommer ursprungligen från Norge men har under många år arbetat i mediebyråsvängen i Storbritannien. Nu ska han bygga upp en ny sorts byrå i Norden där medie- och kommunikationsstrategi hänger ihop på ett mycket tydligare sätt.

Vad har ditt arbete bestått i de senaste månaderna?
– Vi har lagt mycket tid på att lära känna de lokala Toyotakunderna bättre. Och jag har spenderat mycket tid på allt man måste göra när man skapar en ny byrå, inte minst rekrytering. Nu har vi hittat ett kärnteam, en hub i Stockholm, och vi är cirka 50 personer i Norden, varav 20 i Sverige.

Två nya namnkunniga rekryteringar är redan på plats. Leon Phang som rekryteras från INGO blir "Nordic Planning Director". Fredrik Lagerström ansluter från Tre Kronor och får titeln "Media Trading and Data Director" med särskilt ansvar för The&Partnerships systerbyrå m/Six.
– Som en byrå född i den digitala och addreserbara tidsåldern är självklart data och teknologi en hörnsten i allt vi gör. Fredriks roll är inte bara att förhandla priser och upprätthålla goda relationer med medierna för vår och våra kunders räkning, det är också att se till att vi i alla avtal och relationer driver kärnfrågorna för m/SIX inom bland annat brand safety och ad fraud, säger Joachim Medalen.

Han vill inte uttala sig om några fler kunder är på väg in. I dagsläget ligger fokus på att etablera relationen med de båda bilmärkena.
– Vi är ödmjuka inför det jätteuppdrag och stora förtroende som Toyota och Lexus gett oss. Framtiden får utvisa vad som sker med affärsutvecklingen. Men vi noterar att många företag har ett stort intresse av en mer integrerad lösning.

Vad innebär det att ha WPP i ryggen?
– Det ger oss en stor bredd, både i typer av tjänster vi kan erbjuda och tillgång till data och volym. Det är en stor nyckel i vår Toyota-setup. Group M sitter på en av de allra största datatillgångarna om konsumenter i Norden och hela Europa. Det kan vi koppla in i den kreativa utvecklingen.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.